Flere innsprøytninger for hvert arbeidsslag og lav kompresjon (15,8:1) gjør motoren stillegående og utørst.
Det hevder konsernets teknikksjef, visepresident H. Watanabe.
Sivilingeniør Watanabe forklarer at man la momentkurven slik at motoren er mest trekkvillig i turtallsområdet 2000 til 2600 o/min.
Avansert injeksjon
Tredjegenerasjons common rail innsprøytning med flerinjiseringsteknikk basert på piezoelektriske drivelementer i hver dyse, gjør at forbruket kryper med mot 130 g/kWh.
Utslippene av nitrogenoksider NO x og partikler PM ligger ”et godt stykke” under de strenge utslippskravene i EU IV, sier Watanabe.
D-CAT
De lave utslippene kommer også av at Toyota tar i bruk D-CAT ogdså i denne modellen. Bokstavene står for Diesel-Clean Advanced Technology.
Her samles sot og lignende i en egen ”potte” bak avgass-katalysatoren. Etter en viss mengde kjørte kilometer brennes sotet av ved hjelp av en egen innsprøytningsdyse på avgassrøret. Denne øker avgasstemperaturen til 600 grader C og dermed antennes sotet og går over i gassform (stort sett CO 2 og noen svovelforbindelser).