Med ti minutters gangavstand til jobb, skole og handel, vil hverdagens gjøremål enkelt kunne gjennomføres helt uten bil.
Det er tanken bak den såkalte ti-minuttersbyen. En løsning, som ifølge klimaforsker Håvard Haarstad ved universitetet i Bergen, ikke bare vil forenkle folks hverdag, men også bedre klimaet. Det skriver magasinet Samferdsel.
– Vi tror byfortetting med god funksjonsblanding vil bli en forutsetning når vi skal løse klimautfordringene, sier Haarstad til Teknisk Ukeblad.
Les også: Nytt byggemateriale endrer seg med været
Aktuelt i Stavanger
Og Haarstad er ikke alene om å ønske den såkalte 10-minuttersbyen velkommen.
I Stavanger planlegges byens utvikling ut fra nettopp dette prinsippet.
Visjonen om 10-minuttersbyen har nemlig vært utgangspunktet for planleggi ngen av Madla-Revheim. Og den skal, ifølge Stavanger kommune, bidra til å tilrettelegge for en levende bydel, et attraktivt bomiljø og høy livskvalitet.
– Når mennesker bor tett sammen brukes det mindre energi på både oppvarming og transport. Det er utrolig positivt at kommunen ser byutvikling i et klimaperspektiv og legger opp til nettopp dette, sier Haarstad.
Les også: Varmepumpe-krangel endte i retten: Dømt til å skru den av mellom klokken 19.00 og 07.00
I pose og sekk
Ifølge Haarstad er det ikke mulig å takle klima- og miljøutfordringene globalt uten mer kompakte former for byutvikling.
– Det folk bruker transport til, er de hverdagslige gjøremålene så det er ikke så viktig hvor flyplassen eller nærmeste møbelbutikk er, det avgjørende er hvor arbeid, skole og lokalbutikken ligger, sier han.
Men for å få til dette, mener han det er helt nødvendig at politikerne kommer på banen.
– Det er mange gode tanker, og mange gode planer på gang i dag. Men politikerne vil gjerne ha i både pose og sekk, sier han.
Og utdyper:
– De vil fortsette med utbyggingen vi har. Bygge kollektivtransport og sykkelveier, men samtidig som de gjør dette gir de etter for press om å bygge store kjøpesentre utenfor byene og la store arbeidsplasser bli bygget langt utenfor bykjernen. Når man bygger begge deler samtidig, blir den totale effekten av utbyggingen negativ for klimaet.
Les også: Slik blir verdens største flyplass
Pysete politikere
Haarstad får støtte av Aud Tennøy, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI).
– Det handler om hvor man bygger ut, og hvordan man bygger ut. Det smarteste er å bygge mest mulig sentralt slik at folk ikke trenger bil til noen av sine daglige gjøremål, sier hun.
Men for at dette skal skje, kreves det ifølge Tennøy innsats på flere fronter. Både når det gjelder arealutvikling og utvikling av transportsystemene.
– Politikere har sannsynligvis ikke guts til å si nei til store næringslivsaktører og utbyggere. Da blir det vanskelig å få bygget ut på en hensiktsmessig måte, sier Tennøy.
Og legger til at byene må bygges innenfra og ut, ikke klattvis der det er plass i utkanten av byene slik det ofte gjør.
Les også: Kjøleanlegget klarte ikke jobben. Nå kjøles byggene av en kjempeisbit
Forventer 10-minuttersbyer
Akershus, er ifølge Tennøy, en fylkeskommune som forstår byutvikling og legger til rette for nettopp 10-minuttersbyer.
– I Akershus er det et vedtak på at utviklingen skal skje i de største områdene. Ved å forsterke Ski, Sandvika og Lillestrøm, legger fylkeskommunen opp til at enda flere skal ha kort avstand til sine daglige gjøremål, sier hun.
Og legger til at hun håper flere fylkeskommuner vil følge opp strategien.
– Både boliger og arbeidsplasser som er sentralt plassert genererer mindre trafikk. Arbeidsreiser utgjør i dag rundt en tredel av de totale reisene som gjennomføres, om flere av disse som i dag skjer med bil kan skje ved sykkel eller gange vil det ha stor betydning for klimaet, sier hun.
Les også: Grunnen sprekker under dem: Nå flytter de hele byen