MENINGER

Frykter at reformiver fører til hjerneflukt

Hovedtillitsvalgt for Tekna i Statens vegvesen: Vi ser at det ene fagmiljøet etter det andre forsvinner.

Tekna i Statens vegvesen frykter at omorganiseringer fører til ødeleggelse av fagmiljøene som er nødvendige for å opprettholde arbeidet med å bedre trafikksikkerheten.
Tekna i Statens vegvesen frykter at omorganiseringer fører til ødeleggelse av fagmiljøene som er nødvendige for å opprettholde arbeidet med å bedre trafikksikkerheten. llustrasjonsfoto: Heiko Junge/NTB Scanpix
Av Trond Wiberg Hovedtillitsvalgt for Tekna i Statens vegvesen
8. aug. 2019 - 10:31

Statens vegvesen har et av de beste fagmiljøene i verden når det gjelder trafikksikkerhet. Norge har Europas tryggeste trafikk, målt per innbygger, og antallet døde i trafikken er nå nede i under en femtedel av hva som var tilfellet i 1970. Den beste garantien for en fortsatt sikker trafikk, er å ta vare på kompetansekulturen vi har bygget opp over hele landet, det være seg i Oslo, Leikanger eller Grimstad.

Trond Wiberg er hovedtillitsvalgt for Tekna i Statens vegvesen <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Trond Wiberg er hovedtillitsvalgt for Tekna i Statens vegvesen Foto:  Jarle Skoglund

I stedet ser vi nå at det ene fagmiljøet etter det andre forsvinner gjennom flyttinger til regionale sentere og nedleggelser av stillinger. Som et ledd i regionreformen ble det bestemt at Statens Vegvesen skulle regionaliseres, til tross for at utredninger viste at dette ville være mindre kostnadseffektivt og mindre trygt. Samtidig sentraliseres andre offentlige tjenester som helse og høyere utdanning. Trenden er hverken sentralisering eller desentralisering – den store trenden nå er bare endring. En dag skal man slå sammen for å sikre stordriftsfordeler, den neste skal det desentraliseres for sikre et godt tilbud over hele landet.

Frykter det kan ende i masseflukt

Vi i Tekna i Statens vegvesen frykter at dette kan ende i masseflukt fra Vegvesenet. Arbeidsmarkedet for teknologer er godt, og dersom de gode kompetansemiljøene forsvinner, og man i tillegg blir bedt om å flytte, er det mange som kommer til å velge andre arbeidsplasser. Over 200 ansatte sa opp i løpet av de første fem månedene i år. Den vanlige turnoveren i vegvesenet har vært på omkring fire prosent. Nå ligger den på ti prosent.

Det virker som politikerne i sin reformiver, ikke ser kostnadene som følger av slike omorganiseringer. Fagfolk er ikke legoklosser som enkelt kan plukkes fra hverandre og settes sammen i nye strukturer, uten tap i effektivitet eller kvalitet. Gode kompetansemiljøer tar det tiår å bygge opp, men kort tid å ødelegge. Sterke og robuste miljøer gir grunnlag for kontinuerlige forbedringer. Dette er den beste garantien for at vi også i fremtiden skal være i verdenstoppen på trafikksikkerhet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.