Når påsketrafikken tetter seg til på E 18 øst i Agder, er det godt å vite at Nye Veier, på oppdrag fra regjeringen, er godt i gang med planlegging av ny 4 felts motorveg ved siden av denne krøtterstien.
Trafikken ligger i dag på 7-8000 kjøretøyer i døgnet, og med den fordelingen en har over døgnet, tåler vegen en tredobling av trafikken før det blir problemer.
![Svein Harald Søndenaa. <i>Foto: Jarle Skoglund</i>](https://images.gfx.no/290x/2431/2431961/Svein%2520Harald%2520Sondenaa%255B23088%255D.jpg)
Når fartskåte regjeringspolitikere skal på tur til Sørlandet er det imidlertid ikke godt nok med fartsgrenser på 90 km/t. Da må en kunne dra på i 110 og helst i 120 eller 130, jo fortere jo bedre er mantraet i Fremskrittspartiet.
Transportøkonomisk institutt har beregnet at optimal fartsgrense på motorveger i Norge er 100 km/t, men sier at kostnadskurven er relativ flat fra 70 til 110 km/t.
Forskjellen ligger i at ved 70 er det tidskostnadene som er høye, mens ved 110 er det drivstofforbruk, utslipp, støy og ikke minst dødsulykkene som koster.
I intervallet fra 90 til 130 km/t kan en regne med at en 5 % økning i hastigheten gir en 25% økning i dødsulykkene.
Men hva betyr noen flere drepte når det gjelder å komme fort frem?
Riktignok ikke for nyttetrafikken, men for privatbilisten.
Jeg forstår at dette er Fremskrittspartipolitikk, og jeg har registrert at Høyre, som i min tid der var et fornuftig parti, nå mer og mer er blitt rævdiltere til Fremskrittspartiet.
Det jeg ikke forstår er at Venstre og Kristelig folkeparti i regjering aksepterer å ofre liv og miljø for å bygge unødvendige nye motorveger.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
- Utviklingen går i feil retning: 14 omkom i trafikken i april