Når påsketrafikken tetter seg til på E 18 øst i Agder, er det godt å vite at Nye Veier, på oppdrag fra regjeringen, er godt i gang med planlegging av ny 4 felts motorveg ved siden av denne krøtterstien.
Trafikken ligger i dag på 7-8000 kjøretøyer i døgnet, og med den fordelingen en har over døgnet, tåler vegen en tredobling av trafikken før det blir problemer.
Når fartskåte regjeringspolitikere skal på tur til Sørlandet er det imidlertid ikke godt nok med fartsgrenser på 90 km/t. Da må en kunne dra på i 110 og helst i 120 eller 130, jo fortere jo bedre er mantraet i Fremskrittspartiet.
Transportøkonomisk institutt har beregnet at optimal fartsgrense på motorveger i Norge er 100 km/t, men sier at kostnadskurven er relativ flat fra 70 til 110 km/t.
Forskjellen ligger i at ved 70 er det tidskostnadene som er høye, mens ved 110 er det drivstofforbruk, utslipp, støy og ikke minst dødsulykkene som koster.
I intervallet fra 90 til 130 km/t kan en regne med at en 5 % økning i hastigheten gir en 25% økning i dødsulykkene.
Men hva betyr noen flere drepte når det gjelder å komme fort frem?
Riktignok ikke for nyttetrafikken, men for privatbilisten.
Jeg forstår at dette er Fremskrittspartipolitikk, og jeg har registrert at Høyre, som i min tid der var et fornuftig parti, nå mer og mer er blitt rævdiltere til Fremskrittspartiet.
Det jeg ikke forstår er at Venstre og Kristelig folkeparti i regjering aksepterer å ofre liv og miljø for å bygge unødvendige nye motorveger.
- Utviklingen går i feil retning: 14 omkom i trafikken i april