West Japan Railway Company (JR West) har utviklet en gigantisk menneskeliknende robot for vedlikehold av jernbanelinjer.
Det skriver The Guardian.
Roboten, som er montert på en hydraulisk kranarm og festet til et jernbaneservicekjøretøy, er designet for å utføre farlig arbeid som ellers ville innebære stor risiko for menneskelige arbeidere.
Roboten har en vertikal rekkevidde på 12 meter og kan få påmontert forskjellige redskaper på armene. Den er i stand til å kunne bære gjenstander så tunge som 40 kg, noe som har lettet hverdagen for selskapets vedlikeholdsarbeidere.
Kazuaki Hasegawa, president i West Japan Railway, har stor tro på innovasjonen, og spår at flere av disse menneskeliknende robotene blir å se langs toglinjene.
– I framtiden håper vi å bruke maskiner til alle slags vedlikeholdsoperasjoner av infrastrukturen vår, uttaler han i pressemeldinga.
Roboten styres av en operatør utstyrt med VR-briller og spesielle håndkontroller som gir taktil tilbakemelding. Dette betyr at operatøren kan føle motstand når robotens armer møter hindringer, noe som øker robotens smidighet og nøyaktighet.
I tillegg har den et hode med stereosyn som følger operatørens hodebevegelser, og robotens armer styres av joystick-lignende kontroller.
Formålet med teknologien er å øke produktiviteten og sikkerheten ved vedlikehold av jernbanelinjer. Ved å holde arbeidere unna farlige høyspentledninger og andre risikofylte arbeidsmiljøer, håper JR West å redusere antallet ulykker betydelig.
Så langt er dette kun en prototyp, men JR West planlegger å integrere flere slike roboter i sin vedlikeholdsflåte innen 2024. Selskapet ser også for seg at lignende teknologi kan brukes i andre farlige og utilgjengelige arbeidsområder i fremtiden.
Filmer og politiske dokumenter ble undersøkt: Ny teknologi er alltid med i fremtidsvisjoner