ELBIL

Mens en ny dieselskandale rulles opp har Mercedes tatt den nye elbilen ut på tur

EQA kjører rundt på Sicilia.

Mercedes-Benz EQA concept i en ny reklamevideo for den kommende elbilen som fortsatt er mer enn et år unna forhandlerne.
Mercedes-Benz EQA concept i en ny reklamevideo for den kommende elbilen som fortsatt er mer enn et år unna forhandlerne. Foto: Daimler
12. juni 2018 - 17:15

Mandag ble det kjent at Daimler må tilbakekalle 774.000 dieselbiler i Europa fordi de er utstyrt med programvare som gjør det mulig å slippe ut mer NOx enn lovlig. 

Det er snakk om modeller av typen Mercedes-Benz Vito, C-klasse og GLC som må få ny motorsoftware. Det var Tysklands samferdselsminister Andreas Scheuer som opplyste om tilbakekallingsordren etter et møte med Daimler-sjef Dieter Zetsche mandag.

Mens det stormer i dieselavdelingen, skinner sola på EQ-avdelingen som utvikler konsernets nye elbiler. Nå har Mercedes-Benz nettopp sluppet den første levende bildene av EQA i fri dressur, i en video de kaller «Electrifying Sicily».

Mercedes-Benz EQA concept

De første av ti nye elbiler

Før man blir for blendet av vakkert landskap og design, er det verdt å huske på at det fortsatt er en konseptbil vi snakker om her. Det er ei stund til den vil elektrifisere Sicilia eller noe annet sted.

Bilen har ennå ikke fått noen lanseringsdato, annet enn at det blir i kjølvannet av EQC som kommer i 2019 og som lenge har kunnet reserveres for 20.000 kroner.

EQC er den første av de nye elbilene fra Mercedes-Benz. Den kommer i 2019. <i>Foto:  Daimler</i>
EQC er den første av de nye elbilene fra Mercedes-Benz. Den kommer i 2019. Foto:  Daimler

Mens EQC er en sportslig suv-coupé, blir EQA en elbil i kompaktklassen. Etter de tekniske dataene å dømme, kan dette også bli en sportslig sak:

EQA skal komme med flere batteristørrelser og effekt fra den skalerbare EQ-drivlinja: Opp til 200 kW/500 Nm systemeffekt fra en elmotor på hver aksling og 400 kilometer rekkevidde, oppga produsenten på Frankfurt-messa i fjor høst.

Batteriet skal ha en kalasitet på «mer enn 60 kWh» og produseres av Daimlers eget batteriselskap Deutsche Accumotive.

Selskapet skal ha ti helelektriske EQ-modeller på markedet innen 2022.

I sportmodus endrer fronten seg til å vise en rød versjon av den klassiske panamericana-grillen som for øvrig har gjort comeback på en rekke AMG-modeller. <i>Foto:  Daimler</i>
I sportmodus endrer fronten seg til å vise en rød versjon av den klassiske panamericana-grillen som for øvrig har gjort comeback på en rekke AMG-modeller. Foto:  Daimler

F1-teknologi 

Samtidig som at EQA ble vist fram i Frankfurt, ble også en av de mest vanvittige bilene selskapet har laget rullet ut med firedobbel Formel 1-verdensmester Lewis Hamilton bak rattet.

Mercedes-AMG Project ONE har den samme drivlinja som satt i hans F1 W06 Hybrid som han vant sitt tredje F1-mesterskap med i 2015. Dette er en hybrid med fire elmotorer og en bensinmotor.

En 1,6-liters V6 assisteres av en 90 kW-elmotor integrert i turboen («Motor Generator Unit Heat», MGU-H), en 120 kW-elmotor i veivhuset («Motor Generator Unit Kinetic» MGU-K) og de to siste på forhjulene.

Resultatet: Mer enn 740 kW/1000 hk systemeffekt og en toppfart over 350 kilometer et sted, ifølge MB. Akselerasjonen oppgis fra stillestående til 200 kilometer i timen, ikke 100, og bilen skal klare det på under seks sekunder.

Men vi må tydeligvis vente ei stund på å få se disse ytelsene demonstrert. For en måned siden kom MB med den første videoen av hyperbilen siden lanseringen, men den forblir i dette klippet stillestående i Indian Wells Valley i California.

Mercedes-AMG Project ONE i California
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.