Skipet er 250 meter langt, 46 meter bredt og kan lagre 850.000 fat olje. Mariner B ble sjøsatt i helgen og skal fungere som lagerskip på Statoils britiske Mariner-felt.
Mariner B er søsterskipet til Heidrun B som kom til Norge tidligere år. Begge er bygget ved Samsung-verftet i Sør-Korea.
– Lagerskipet er i rute og skal etter planen være klar for «sail away» neste vår, sier pressetalsmann i Statoil, Morten Eek til Teknisk Ukeblad.
Les også: Kontroversielt skip kan være så forsinket at skandaleplattformen Yme ikke blir fjernet i tide
Forsinkelser
Teknisk Ukeblad kunne tidligere i dag fortelle at Mariner-prosjektet – som er det største britiske utbyggingsprosjektet på over ti år i Storbritannia – sliter med tidsplanen, både på DSME-verftet i Sør-Korea der plattformdekket bygges, samt at man har støtt på problemer med fraktingen av stålunderstellet.
Statoil bekreftet begge utfordringene, men forteller at de forventer at begge deler går i orden. Lekteren som skal frakte stålunderstellet til feltet skal forsterkes, mens Statoil har gått i dialog med DSME for å få fortgang i prosjektet.
– Vi forholder oss til tidsplanen vi har i kontrakten med verftet om leveringstid, og at vi har blitt lovet tiltak som gir ferdig leveranse og at vi kan nå planlagt oppstart i løpet av 2017, fortalte pressetalsmann Morten Eek til Teknisk Ukeblad tidligere i uken.
Les også: Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger
Dette er Mariner
Mariner er et tungoljeprosjekt på britisk side av Nordsjøen og omtales som den største nye utbyggingen på britisk sektor på over 10 år.
I desember 2012 tok Statoil investeringsbeslutning, som omfatter en bruttoinvestering på mer enn 7 milliarder dollar.
Det er beregnet at man kan utvinne om lag 250 millioner fat olje fra Mariner, gjennom en levetid på rundt 30 år. Produksjonen er forventet startet i 2015.
Ny teknologi
Det er over 30 år siden Mariner ble funnet, men på grunn av den tykke, tunge oljen, har det vært nødvendig å få på plass ny teknologi for å kunne utvinne oljen lønnsomt.
Den valgte løsningen for Mariner består av en produksjons-, bore- og boligplattform (PDQ) med stålunderstell, samt et lagringsskip (FSU). Boring vil bli utført fra PDQ-riggen, med assistanse fra en oppjekkbar rigg de første fire til fem årene.