Snart sju måneder etter at Norge fikk fløyet hjem de tre første F-35A-flyene, er den norskstasjonerte flåten i ferd med å fordobles.
Klokka 11.26 norsk tid tirsdag forlot de tre kampflyene, med benevnelsene AM-11, AM-12 og AM-13 (serienummer 5205, 5206 og 5207), Lockheed Martin-fabrikken.
– Flyene tok av fra Fort Worth i Texas i henhold til planen. De lander på Ørland i kveld, skriver direktør Morten Klever i Kampflyprogrammet i en sms.
Flyene landet på Ørland flystasjon klokka 20.50 tirsdag kveld.
- Fra seremonien i fjor: Her er F-35 i lufta over Norge med norske flygere
Snart 13 norske fly
I starten av november tok det trioen cirka 9,5 timer å fly over Atlanteren. Med tilsvarende varighet vil de sette hjulene på stripa i 21-tida, men dette er selvsagt avhengig av værforhold og rute.
Denne gangen tok det av et tankfly samtidig med jagerflyene som eskorterte dem hele veien til norsk luftrom. F-35-ene må etterfylle drivstoff rundt seks-sju ganger på vei hit.
Akkurat som det gjøres for andre F-35-kunder, og som det ble gjort 2-3. november, er det tre amerikanske flygere fra organisasjonen «Defense Contract Management Agency» (DCMA) som flyr flyene fra fabrikken i USA. De har en egen avtale med US Air Force (USAF) for frakting av fly.
De norske flyene ble overlevert amerikanske myndigheter tidligere i mai. Det har vært en liten periode med stillstand på denne fronten som følge av en diskusjon mellom produsenten og det flernasjonale programkontoret JPO om fordeling av kostnadene ved å rette opp produksjonsfeilen som i 2017 ble oppdaget på samtlige produserte F-35.
Det er planlagt at Norge skal få seks kampfly i året frem til 2024. Det betyr at Luftforsvaret skal få ytterligere tre fly til høsten.
Mens leveransene pågår, er Luftforsvaret i full gang med operativ testing og evaluering av F-35 under norske forhold. Målet er å oppnå såkalt initiell operativ evne (IOC) på senhøsten 2019. I tillegg kommer selvsagt trening av piloter, vedlikeholdspersonell og annet støttepersonell.
- Den norske kampflygeneralen: – Foreløpig har vi kun tatt ut ti prosent av potensialet i F-35
To ulike oppdrag
Samtidig som at de nye norske flyene er på vei hjem, kommer det nyheter om at F-35 er blitt bruk i kamp for første gang. For mange er det kanskje ikke noen bombe at dette meldes fra Israel.
Sett utenfra kan det virke som at Norge og Israel har en noe ulik tilnærming til innfasinga av den nye flytypen. Norge skal vente i to år med eventuelt å sende F-35 på skarpe beredskapsoppdrag eller internasjonale operasjoner. Luftforsvaret har flere ganger understreket at har en krype-gå-løpe-tilnærming, der de går forsiktig til verks med å ta de nye flyene i bruk.
Da Israel mottok sine første F-35 i desember 2016, gjorde de derimot et aldri så lite poeng av at de to flyene ble sendt ut på sitt første treningsoppdrag allerede etter 16 timer. Riktignok eskortert av F-16I Sufa.
Halvannet år senere har F-35I Adir blitt brukt på to skarpe oppdrag.
Det kom fram i en tale general Amikam Norkin holdt under åpningen av International Air Force Commander Convention i Israel tirsdag, ifølge hjemmesidene til det israelske flyvåpenet (IAF). Norge er for øvrig ikke representert på denne konferansen.
– Adir er allerede operativ. Vi er pionerer og en verdensledende luftmakt, uttalte Norkin i sin tale.
Lokale medier, sitert av blant annet Reuters, skriver at det er snakk om at F-35 har angrepet bakkemål i Libanon og Syria. På konferansen hadde IAF-sjefen med seg bilder som viste den israelske versjonen av F-35A over Beirut.
Israels flygere trenes opp sammen med blant annet de norske på Luke Air Force Base i Arizona. Israel har mottatt og tatt i bruk ni F-35I til sammen, av 50 bestilte, mens Norge har mottatt 13 fly inkludert de sju treningsflyene som er stasjonert på Luke.