Aluminium kan bli et alternativ til stål i bildeler, og dermed gjøre biler lettere.
Det skriver sivilingeniør Øyvind Ryen (29) fra Gjøvik i sin doktoravhandling ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU.
Bakgrunnen for avhandlingen har vært ønsket om å forene europeisk aluminiumsindustri i arbeidet med å utvikle matematiske modeller for å forme aluminiumslegeringer industrielt.
Aluminiumslegeringer formes ved kaldvalsing, ekstrudering eller profilforming før de inntar sin endelige form. Egenskapene henger sammen med materialenes indre mikrostruktur. Gjennom kaldvalsing har Ryen undersøkt effekten av magnesium og mangan som legeringselementer med tanke på utvikling i mikrostruktur og økning i styrke (arbeidsherding).
I tillegg er retningsavhengige variasjoner i egenskapene (anisotropi) undersøkt i høyfaste aluminiumsprofiler. Dette har stor betydning for formbarheten. Matematiske modeller er benyttet og videreutviklet for å kunne forutsi materialenes arbeidsherding og anisotropi.
Avhandlingen har tittelen «Work hardening and mechanical anisotropy of aluminium sheets and profiles / Arbeidsherding og mekanisk anisotropi i aluminiumsplater og -profiler». Arbeidet er utført ved Institutt for materialteknologi, NTNU, med professor Erik Nes som hovedveileder og professor Hans Jørgen Roven som medveileder. Arbeidet er finansiert av EUs 5. rammeprogram og Hydro Aluminium.
Øyvind Ryen er sivilingeniør (1998) fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi, NTNU, og disputerer for graden dr.ing. 23. januar. Han er ansatt som post doc ved Institutt for materialteknologi, NTNU.