– Jeg merker et enormt engasjement, spesielt på Sørlandet for å få slike veier. Det bør bygges mer firefelts vei på Sørlandet fordi trafikkgrunnlaget er så stort der. Det gjelder også andre sterkt trafikkerte strekninger, sier Knut Arild Hareide (KrF), ny leder av transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget.
Næringslivet
Han vil jobbe for å få frem bedre veier, og ser frem til å samarbeide med den nye samferdselsministeren, Magnhild Meltveit Kleppa.
– Vi har behov for å se lenger frem i tid enn 10 år når det gjelder samferdsel generelt. Jeg vil invitere Kleppa til et bredt forlik om et nasjonalt løft for samferdsel. Det er nødvendig, sier Hareide.
Han mener det i stor grad må vurderes prosjektfinansiering i form av OPS (Offentlig Privat Samarbeid) for å kunne gjennomføre veiprosjektene raskere.
– Jeg er opptatt av at næringslivet trenger gode veier. I så måte er det viktigere med gode veier enn med reduserte skatter og avgifter. OPS-prosjekter vil gjøre at vi får bygd mer vei de neste årene, og jeg tror dette vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Dessuten tror jeg at når folk ser nytten av en trafikksikker, firefelts motorvei, er de villige til å betale bompenger, sier Hareide.
Midtdelere
Han ønsker også å forsere fremdriften i antall kilometer midtdelere på norske veier. Neste år planlegges bare ni kilometer vei med dette tiltaket.
– Dette er en hån mot trafikksikkerhetsarbeidet, og vi må bare få økt budsjettene for å få langt flere kilometer vei med midtdelere per år, sier Hareide.
På veifronten vil Krf-politikeren også undersøke hvorvidt det er hensiktsmessig med miljøfartsgrense om vinteren.
– Jeg kommer til å kontakte blant andre Sintef for å få en utredning derfra. Hvis ikke miljøfartsgrense har noen betydning for et bedre miljø, bygger et slikt tiltak bare ned troverdigheten til myndighetene, sier han.
Vil endre Jernbaneverket
Som miljøforkjemper er Hareide svært opptatt av å bedre togtilbudet.
– Et av de viktigste grepene for å få til dette, er å omstrukturere Jernbaneverket. I dag er det direkte underlagt Samferdselsdepartementet, og kan ikke finansiere prosjekter slik de selv måtte ønske. Jeg ønsker at Jernbaneverket fristilles mer for mulighet for egne finansieringsformer. Det må bli et mer moderne selskap, ikke tilhøre et byråkrati som nå. Da vil togtilbudet raskere bli bedre, sier Knut Arild Hareide.