- Vi har lagt opp til en byggherrestyrt kontrakt: Vi bestiller og vi betaler. Vi mener vi får mer for pengene ved å gjøre det på denne måten, sier prosjektleder Jan-Roger Sørvang i Statens vegvesen. - Når vi har en funksjonskontrakt, tjener entreprenørene mest når de sitter hjemme og ikke gjør noen ting.
- Hva med konkurransen?
- Tidligere var det stort sett bare Mesta og Veidekke som konkurrerte i vårt område. Når har vi fått priser fra seks lokale entreprenører pluss Mesta, sier Sørvang.
De ni kontraktene er fordelt på fire vinterkontrakter og fem sommerkontrakter. Det er de siste som nylig har vært ute på anbud. Fire firmaer ga pris på alle fem oppdragene: Trygve Martinsen & Sønn, Thore Magnussen & Sønn, Alf Brekken & Sønner og Mesta. De tre første kommer fra Vestvågøy kommune i Lofoten.
Holdahl Maskin & Transport fra Vestvågøy ga pris på fire oppdrag, mens Rasmussen Anlegg fra Flakstad i Lofoten og Nordnorsk Veisikring fra Steigen nøyde seg med å regne på ett.
Den største kontrakten gjelder drenering, trafikkberedskap og inspeksjon. Holdahl Maskin & Transport har gitt det laveste anbudet. Det er på 40,669 millioner kroner.
Den neste største kontrakten gjelder grøntskjøtsel og vedlikehold av leskur. Trygve Martinsen & Sønn vil ha 21,773 mill. for den jobben. Det holder til ledelse.
Mesta leder konkurransene om kontrakten på renhold og på vedlikehold av faste dekker med anbud på henholdsvis 16,967 mill. og 12,648 mill.
Nordnorsk Veisikring har gitt det laveste anbudet på vedlikehold av skilt, rekkverk og ferister. Det er på 7,727 mill.
Alle kontraktene gjelder fra 1. april neste år til 31. august 2020. Vegvesenet har opsjon på å forlenge dem med et år.