PROSJEKTER

Mer norsk i Færøyenes største tunnelprosjekt

Jørgen Holmefjord AS fikk millionkontrakt på kabelleveranser.

Jørgen Holmefjord AS skal levere signalkabler til Eysturoyar-tunnelen (bildet) og etter hvert også Sandoyar-tunnelen.
Jørgen Holmefjord AS skal levere signalkabler til Eysturoyar-tunnelen (bildet) og etter hvert også Sandoyar-tunnelen. Ill: Eystur- og Sandoyartunlar
23. juli 2019 - 15:04

Det norske kabeldistribusjonsselskapet Jørgen Holmefjord AS har fått kontrakten på levering av signalkabler til Eysturoyar- og Sandaroyartunnelene på Færøyene.

Færøyene er i ferd med å bli et tunnelrike. I tillegg til tunnelene på kartet, er det ønske om tunnel til Suðuroy, nederst på kartet.
Færøyene er i ferd med å bli et tunnelrike. I tillegg til tunnelene på kartet, er det ønske om tunnel til Suðuroy, nederst på kartet.

Det undersjøiske tunnelprosjektet som binder sammen tre øyer på Færøyene vil koste rundt 2,5 milliarder kroner når det står ferdig i 2023, og består av to 11,2 og 10,5 kilometer lange tunneler.

Den lengste av dem, Eysturoyar-tunnelen skal stå ferdig til neste år, og kan skilte med undersjøisk rundkjøring og utløp på begge sider av fjorden Skálafjørður.

Jørgen Holmefjord AS skal levere kabler til radiodekning for nødnett og DAB til tunnelene. Det innebærer en leveranse på omlag 22 kilometer med strålekabler - som er en koakskabel med ulike snitt i kabelen, slik at man får en kontrollert signallekkasje langs kabelen gjennom hele tunnelene.

I tillegg blir det kortere strekk med såkalte jumpere, som er kabelavgreininger fra strålekabelen til det aktive utstyret i tunnelene.

Monteres i august-september

Daglig leder Tommy Storstein i Jørgen Holmboe sier han ikke kan gå ut med det nøyaktige kontraktsbeløpet ennå, men at det er snakk om et syvsifret beløp for hver av leveransene til de to tunnelene.

NCC er hovedentreprenør for tunnelprosjektet. Her er man i rundkjøringen i Eysturoyar-tunnelen. <i>Foto:  NCC</i>
NCC er hovedentreprenør for tunnelprosjektet. Her er man i rundkjøringen i Eysturoyar-tunnelen. Foto:  NCC

– Vi har levert kabler til mange undersjøiske tunneler i Norge, så vi er ikke ukjente med leveranser av denne størrelsen. Det er likevel en vesentlig kontrakt for oss, og et av de største utenlandske tunnelprosjektene vi har vært involvert i, sier Storstein til Veier24.

Kablene skal produseres i Tyskland, og fraktes til Færøyene med båt fra Danmark slik at de kan monteres i Eysturoyar-tunnelen i løpet av august-september.

Leveransen til Sandaroyar-tunnelen blir ikke gjort før den nærmer seg ferdigstillelse i 2023.

Jørgen Holmefjord AS, som ble etablert i 1984, holder til på Grorud i Oslo, har 14 ansatte, og omsatte for ca. 51,5 millioner kroner i 2018.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.