FERGER

Mer til fergedriften - ellers lite til vei i forslaget til revidert nasjonalbudsjett

Regjeringen foreslår 150 millioner kroner til innfasing av lav- og nullutslippsløsninger for ferjer til fylkeskommunene og 200 millioner kroner til riksveiferjedriften i revidert nasjonalbudsjett for 2020.

Lite nytt for de som håpet på mere penger til f eks asfalt på riksvegene i revidert nasjonalbudsjett.
Lite nytt for de som håpet på mere penger til f eks asfalt på riksvegene i revidert nasjonalbudsjett. Foto: Foto: Kjell Brataas/SD
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. mai 2020 - 11:25

– Regjeringen har en klar ambisjon om flere null- og lavutslippsferger. Nå følger vi opp lovnadene våre og foreslår 150 millioner kroner til innfasing av lav- og nullutslippsløsninger på fylkesveifergene, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup.

Bevilgningen er en del av rammetilskuddet til fylkeskommunene, som har ansvaret for driften av fylkesveifergene.

Satsingen på klimavennlige ferger har en stor investeringskostnad, men blir billigere når de kommer i drift. Denne bevilgningen vil hjelpe til med innfasingen av flere klimavennlige ferger.

Senteret i rundkjøringen har fått en stilisert utgave av logoen til Arendal havn.
Les også

Ny fylkesvei klar: – Ventet i 30 år

200 millioner kroner til riksveiferjer

– Koronakrisen har påvirket alle i hele Norge. Det gjelder også fergene på riksveiene våre. De har opplevd en nedgang i trafikken på om lag 30 prosent. Det betyr at de har mistet betydelige inntekter. Vi foreslår derfor å bevilge 200 millioner kroner til fergedrift på riksveier, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Staten har ansvar for ferger på riksveiene, mens fylkeskommunene har ansvaret for fergene på fylkesveier.

Som følge av smitteverntiltakene i forbindelse med koronakrisen har fergene på riksveiene opplevd betydelig nedgang i inntektene. Trafikken har hatt en nedgang på om lag 30 prosent av ordinær trafikk. I tillegg ble manuelle billettkjøp stanset fra 15. mars. 

4. april trådte nye regler i kraft som tillot skiltlesning av biler som grunnlag for faktura.

Elektrifisering av oljefelt gir lavere energibruk i Norge, selv om strømforbruket går opp. Sleipner-plattformene og tilknyttede felt på sokkelen ble tidligere i år koblet på kraft fra land.
Les også

NVE: Kraft fra land til oljefelt gir lavere energibruk i Norge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.