Nordøyvegen skal binde sammen øyene på kysten av Romsdal og Sunnmøre og knytte dem til fastlandet. Prosjektet er så langt kostnadsberegnet til 3,5 milliarder kroner, og prislappen er oppjustert flere ganger allerede. I oktober skal fylkestinget gjøre et endelig vedtak om prosjektet, men nye tall kan skape usikkerhet.
Prosjektet må legges bort?
Rapporten fra Oslo Economics blir overlevert til fylkesdadministrasjonen i neste uke og kan i verste fall føre til at dette svært marginale veganlegget må legges bort.
Ifølge Sunnmørsposten er det beregningen av fergesubsidier og renter som er de to springende punktene. Oslo Economics mener – ifølge Sunnmørsposten – at tilbakeføringen av fergesubsidier til prosjektet er satt for høyt og tilsvarer en inntektssvikt for prosjektet på 400 millioner kroner i løpet av 40 år.
I hovedmodellen som revisjonsselskapet Deloitte presenterte for to uker siden er det lagt til grunn et rentenivå på 2-4 prosent. Oslo Economics mener det må tas høyde for en rente på minst 6 prosent. Dette vil i så fall gi en dramatisk kostnadsøkning.
Redusert stigning = 100 mill
I tillegg til fergesubsidier og renter har Statens vegvesen gjort en beregning av ekstrakostnadene som følge av at stigningene i de planlagte tunnelene på Nordøyvegen er for bratte. Stigningen må reduseres fra 10 prosent til 7 prosent. Dette alene vil gi en ekstrakostnad på ca. 100 millioner kroner.
Nordøyvegen skal gi fastlandssamband for 2900 mennesker.