Mandag har politiet oppdatert informasjonen om hendelsen:
– Informasjonen er nå ettergått nærmere, og politiet har ikke dekning for å si at det sto flammer ut av panseret. Det var heller ikke tegn på at bilen var utsatt for høye temperaturer. Saken er ikke ferdig etterforsket, skriver Oslo politidistrikt i en pressemelding.
Under følger artikkelen slik den ble publisert:
Politiet fikk melding om hendelsen klokken 20.36.
– Det sto flammer ut av panseret, og man kunne se røykutviklingen i området, sier operasjonsleder André Kråkenes i Oslo politidistrikt til NTB.
I en epost til TU bestrider Nils Rylén i Polestar Sverige at bilen sto i brann. Polestar har søndag publisert en melding der det heter at eieren av bilen ikke observerte «flammer eller brann i forbindelse med hendelsen». Polestar siterer videre det som skal være en uttalelse fra bilens eier:
– Et fåtall gnister
«– Vår nabo var den som varselet oss om røykutviklingen, og mener å ha sett et fåtall gnister. Da vi ankom bilen var den røyklagt. Vi tok umiddelbart strømmen, og videre koblet vi laderen fra bilen. Brannvesenet ble varslet, og var på plass innen fire minutter. Innen brannvesenet var på plass, hadde røyken lagt seg».
Ingen kom til skade, og bilen ble ikke utbrent. Bilen sto ute, fem meter fra boligen. Bileier fortalte til politiet at han hadde hentet bilen for bare fire dager siden.
– Det er jo litt spesielt når en bil som er fire dager gammel, begynner å brenne, sier Kråkenes.
Elbiler sikrere enn andre biler
Under den store brannen i parkeringsanlegget ved Stavanger Lufthavn Sola i januar, ble det blant annet trukket fram at elbiler er mye mindre brannfarlige enn fossilt drevne biler.
– Kunnskap vi har fått de siste årene viser at brannfaren ved elbiler ikke er så stor som vi først trodde. Batteripakkene i bilene er godt beskyttet. Ved branner som starter utenfor batteriet – som den på Sola – kan det ta lang tid før batteriet tar fyr, nettopp fordi batteripakken er godt beskyttet, sa Andreas Sæter Bøe, sivilingeniør og forsker ved Rise Fire Research til TU i januar.
Oslo brann- og redningsetat opplyste senere lørdag kveld til NTB at røykutviklingen ga seg da bileieren tok ut ladekabelen fra bilen.
Ifølge politiet i Oslo var det en Polestar 2 som brant. Brannårsaken er ikke avklart.
Polestar eies av kinesiske Geely og Volvo Cars, som også eies av Geely. Polestar 2-modellen produseres i Kina.
Bane Nor vet ikke hva som startet kabelbrann
Polestar: Ikke batterirelatert
Polestar har søndag publisert denne uttalelsen på egne nettsider:
«Tidligere denne helgen oppsto det en røykutvikling fra fremsiden av en Polestar 2 i Oslo, mens bilen var under lading. Røykutviklingen stoppet så snart bilen ble koblet fra laderen. Flere lokale medier har rapportert dette som en brann. Dette stemmer ikke. Ingen ble skadet under røykytviklingen. Et team fra Sverige ble umiddelbart satt i kontakt for å undersøke bilen og de første undersøkelsene tyder på at dette ikke er relatert til hovedbatteriet. Det har ikke oppstått lignende episoder i noen av de andre markedene vi opererer i. Vi tar dette svært alvorlig og vil fortsette å undersøke denne situasjonen grundig. Vi vil kommunisere resultatene av undersøkelsene så snart som mulig».
I eposten til TU tidlig søndag ettermiddag gjentar Rylén fra Polestar nettopp dette at selskapet vil undersøke og deretter fortelle om resultatene så raskt som mulig.
Tilbakekalte biler
Den svensk-kinesiske elbilprodusenten tilbakekalte i begynnelsen av oktober nesten 2.200 biler av den nye modellen Polestar 2, blant dem over 800 i Norge. Bakgrunnen for tilbakekallingen er at flere bileiere har opplevd at de nye bilene har mistet kraft og plutselig stanset under kjøring.
Til sammen er det solgt over 1.500 Polestar 2 i Norge. I september var Polestar den tredje mest registrerte elbilmodellen i Norge. Hittil i oktober ligger selskapet nede på 7. plass på den samme tabellen, ifølge nettstedet elbilstatistikk.no.
TU har tidligere i år testet Polestar 2, og beskrev den da som «grådig og grasiøs».
Artikkelen er oppdatert etter første publisering med kommentar fra Polestar.
Vitne: – Høyere hastighet enn vanlig