Vegvesenet har fått fem anbud på hvert av oppdragene. Deltakerne er de samme i begge konkurransene. Foruten Mesta deltar Veidekke, Svevia, Søbstad og et arbeidsfellesskap mellom tre lokale firmaer - Ramlo Sandtak, Graver AS og Winsnes Maskin & Transport.
I inneværende fem-årsperiode har området de konkurrerer om navnet Trondheim/Malvik. Her har Mesta driftsansvaret inntil videre. Fra og med 1. september blir det delt i områdene Trondheim ytre og Malvik-Selbu-Klæbu.
Det første består av Trondheim minus nesten alle veger og gater i sentrum. I følge en avtale mellom kommunen og Statens vegvesen skal kommunen overta drift og vedlikehold av alle fylkesveger i sentrum og få utgiftene refundert av staten.
Innen 1. september er alle riksveger i Trondheim sentrum omklassifisert til fylkesveger, bortsett fra riksveg 706.
I Trondheim ytre er det 60,6 km riksveg, 156,7 km fylkesveg og 70 km gang/sykkelveg.
Området Malvik-Selbu-Klæbu består av de tre kommunene som har gitt det navn, pluss en liten del av Trondheim kommune. I dette området er det 30,6 km riksveg, 228 km fylkesveg og 27,3 km gang/sykkelveg.
Begge driftskontraktene gjelder fra 1. september neste år til 31. august 2020 med opsjon for Vegvesenet på et års kontraktforlengelse.
Entreprenør Anbudssum i millioner kroner
Trondheim ytre
Mesta 171,6
Veidekke 192,2
Svevia 216,4
Ramlo/Graver/Winsnes 243,6
Søbstad 263,3
Malvik-Selbu-Klæbu
Mesta 139,2
Ramlo/Graver/Winsnes 147,9
Veidekke 158,4
Svevia 168,8
Søbstad 202,6