Rena bru inngår i en veg som Forsvaret anlegger mellom Rena leir og Regionfelt Østlandet. Det store kravet til bæreevne skyldes at brua må tåle Forsvarets tyngste kjøretøyer: stridsvogner med en vekt på 85 tonn. For at de ikke skal slite vegnettet unødvendig, blir de fraktet på spesielle transportbiler når de ikke er i tjeneste. En transportbil med en stridsvogn på hengern veier 105 tonn.
Brua skal bli 158 meter lang, hvorav hovedspennet utgjør 45 meter. På den ene siden av hovedspennet blir det tre sidespenn med lengder på 26, 19 og 15 meter, på den andre siden to sidespenn på 26 og 19 meter. Ved hvert landkar blir det et kort støttespenn.
Pilarene på hver side av hovedspennet blir ekstra kraftig dimensjonert. De må ikke bare tåle vekten av stridsvogner, de må også tåle å bli påkjørt av dem! Elva Rena skal også brukes som øvingsområde av Forsvaret. Flåter med stridsvogner om bord skal kunne passere under brua. Det betyr at pilarene må tåle å bli truffet av en flåte med stridsvogn som kommer ut av kurs. Det betyr også at seilingshøyden i en Glommas sideelver må være hele 6 meter for at flåtene skal kunne gå under med full last.
Som første norske trebru får Rena bru underliggende fagverk. Hensynet til omgivelsene er en viktig årsak til at man har valgt dette på akkurat denne brua hvor den store seilingshøyden skulle tilsi en annen løsning. Brua går gjennom et område hvor det er sterke verneinteresser i forbindelse med kulturminner, landskap og friluftsliv. I slike omgivelser ville byggherren ha en konstruksjon som ikke dominerer for mye. (ah)