Det nye verktøyet Road Service System som Mesta nå tar i bruk, gir både egne ansatte og underentreprenører mer hjelp i hverdagen, slik at det blir enklere å gjøre ting riktig.
Løsningen har blitt fullskala testet i fem ulike prosjekter over en periode på nesten et helt år. Den er nå skreddersydd for å møte Mestas og våre kunders behov, som inkluderer omfattende datafangst og rapportering av brøyte- og strømengder.
Ketil Dahl, prosjekteier for driftssystemet i Mesta, er glad for at systemet nå er på plass.
– Dette styrker vår evne til å arbeide mer standardisert og effektivt, noe som øker kvaliteten på veiarbeidet, sier Ketil Dahl.
Ti entreprenører har sikret seg veioppdrag for inntil en halv milliard
En digital transformasjon
Vinterdrift av veier for å sikre trygge forhold krever omfattende datamengder for planlegging, gjennomføring og dokumentasjon. Det svenske softwareselskapet BM System har over 30 års erfaring innen utvikling av skreddersydde systemløsninger og har Software as a service (SaaS)-løsning for drift og vedlikehold av veier, veiobjekter og tilhørende infrastruktur.
– Vi er midt i en betydelig digital transformasjon av vår veidrift, og disse nye løsningene vil gi oss en konkurransefordel. Dette er virkelig en gamechanger for oss, sier Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta.
Stemmestyrt assistanse
Rent praktisk betyr den nye løsningen at alle Mestas kjøretøyer, også brøytebilene, utstyres med skjermer som gir navigasjonsstøtte for optimaliserte ruter. Stemmestyrt assistanse gir blant annet mer presis spredning av salt. Driften på vinteren baserer seg blant annet på hyperlokale veiværprognoser, som bidrar til å brøyte, salte og strø mer presist.
– Hele organisasjonen får nå et imponerende verktøy for bedre planlegging, gjennomføring og oppfølging, sier Ketil Dahl.
Trikken kjører som normalt i dag