– Ved gjennomgang av mangellista, var det flere av punktene som kunne kvitteres ut som ok. Likevel er det enkelte ting som ikke fungerer, seier prosjektleder Odd Erik Haugen på E16 Filefjell i en pressemelding fra Statens vegvesen.
– Nå som Statens vegvesen har overtatt Rødølstunnelen, overtar divisjon Drift og vedlikeholds driftsentreprenør i området, Mesta Elektro, driftsansvaret for Rødølstunnelen. De starter umiddelbart med å gjøre seg kjent med tunnelen og de forskjellige el-systemene, seier Haugen.
I den sammenheng må de også gjøre tilpasninger og rette opp mangler, før tunnelen er klar for slutt-testing, sikkerhetsgodkjenning og åpning. Når Mesta Elektro har fått nødvendig oversikt over hva slags arbeid som må gjøres, blir det utarbeidet framdriftsplan for aktivitetene fram til veiåpning.
– Sammen med Mesta Elektro vil Statens vegvesen gjøre alt vi kan for å få åpnet tunnelen for trafikk så snart som mulig, sier prosjektleder Haugen.
Skal oppgradere brannutsatt tunnel: – Vesentlig dyrere