Etter anbudsåpningen hadde Mesta en knapp ledelse, men det ble ikke oppdaget feil på noen av anbudene. I slike situasjoner har klageretten knapt blitt brukt.
Strekningen inngår i Kvivsvegen og ligger i Volda kommune i Sunnmøre. Den omfatter tre tunneler: Kalvasstunnelen (1 600 meter), Damfosstunnelen (170 meter) og Fyrdsbergtunnelen (1 125 meter).
Masse fra 2,9 km tunnel er vanligvis mer enn nok til å dekke behovet for sprengstein til 4,4 km veg i dagen, men ikke i dette tilfellet. Vegtraséen ligger høyt i terrenget og går gjennom områder med mye dårlig grunn hvor det blir stort behov for masseutskifting. Vegvesenet regner med et masseunderskudd på mellom 50 000 og 80 000 kbm. Det blir dekket med sprengstein fra den 6,4 lange Kvivstunnelen. Sprenging av denne tunnelen er nettopp utlyst.
Mesta skal være ferdig med sin jobb innen desember 2011. Kvisvegen åpnes høsten året etter. Dagstrekningene som inngår i entreprisen følger stort sett traséen til fylkesveg 41. De kan tas i bruk når jobben er gjort, men tunnelene blir neppe kjørbare for hele prosjektet er fullført fordi elektroarbeidet i de tre tunnelene skal settes ut på felles entreprise med elektroarbeidet i Kvivstunnelen.
I følge siste kostnadsoverslag vil Kvivsvegen koste 1 045 millioner 2008-kroner. Opprinnelig var det meningen at prosjektet skulle være delvis bompengefinansiert, men i mars i fjor bestemte Samferdselsdepartementet at alt skulle finansieres med bevilgninger over statsbudsjettet. Årsaken var at bompengeandelen var for liten til at det var hensiktsmessig. Man kunne risikere å få en uønsket avvisningseffekt - det vil fortsatt være mulig å bruke nåværende E 39 etter Kvivsvegen er åpnet.
Da departementet gjorde sitt vedtak, hadde bompengeselskapet allerede skaffet til veie 45,6 millioner kroner i aksjekapital. Disse pengene vil bli brukt til å forskuttere Kvivsvegen.