En viktig årsak til den raske saksbehandlingen er at brua inngår i et fylkesvegprosjekt. Det betyr at Region Nord slapp å sende saken til Vegdirektoratet for godkjennelse. En annen årsak er at Vegvesenet la stor vekt på å få kontrakten i boks så fort som mulig. Høst- og vinterstormene i Troms kan være harde. Det er en fordel å utnytte sommerhalvåret maksimalt.
Kvæøybrua blir 370 meter lang. Sammen med en 1 270 sjøfylling skal den erstatte fergesambandet mellom Hokland på Kvæøya og Borkenes på Hinnøya fra høsten 2010.
Innen 30. juli 2010 må Mesta gjøre brua helt ferdig, men allerede i november neste år må brua være kjørbar. Entreprenøren som skal legge fyllingen er avhengig av brua til transport av fyllmasse.
Kvæøybrua er en stålkassebru med bruplate i betong. Det er samvirke mellom stålet og betongen. Kassehøyden er konstant. Mot hvert landkar får brua et 65 meter langt spenn. Mellom dem blir det tre spenn på 80 meter. Under midtspennet blir 10 meter seilingshøyde.
Brua får ett felt og fortau. Total bredde blir 6 meter. På midten blir det en møteplass. Her blir bredden utvidet med tre meter.
Det ene landkaret skal fundamenteres på fylling. Det andre landkaret og alle pilarene skal fundamenteres på stålrørspæler.