4. mai fikk Mesta tilgang til Rødølstunnelen, etter at den spanske entreprenøren Aldesa ikke klarte å levere ferdigstilte elektroarbeider innen fristen 30. april.
Les også: E16 Filefjell: Vegvesenet avslutter kontrakten med Aldesa
– Vi har hatt en effektiv prosess med å ta stilling til omfanget av opprettingsarbeidet som må utføres, parallellt med at Mesta har startet både planlegging og utføring av arbeidet. Mesta vil i hovedsak være ferdig med sitt arbeid til sommerferien, sier prosjektleder Odd Erik Haugen i Statens vegvesen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Portalen til den 6,5 kilometer lange tunnelen som skal rustes opp.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836949/Fodnestunnelen.jpg)
Viktig riksveitunnel stenger – setter inn ferger
To måneders testing
Etter det skal byggherre og vegtrafikksentralen (VTS) teste sikkerhetssystemene i den to kilometer lange tunnelen, før Vegdirektoratet i sin tur kan godkjenne tunnelen.
– Mesta har levert en god framdriftsplan, og siden de ikke får full oversikt over elektroanlegget før arbeidet er godt i gang, har de naturligvis lagt inn litt ekstra tid. Vi har inntrykk av at denne planen er gjennomførbar, slik at det er gode sjanser for at tunnelen kan åpne i september, seier Haugen.
Rødølstunnelen er del av veianlegget E16 Øye-Eidsbru, den siste delstrekningen på E16 Filefjell.
![Entreprenører i midt-Norge kan vente seg nye veioppdrag til 50 millioner kroner i året.](https://images.gfx.no/130x87/2582/2582598/20200426_141912.jpg)
Vegvesenet kommer med veioppdrag for inntil 300 millioner i Midt-Norge