4. mai fikk Mesta tilgang til Rødølstunnelen, etter at den spanske entreprenøren Aldesa ikke klarte å levere ferdigstilte elektroarbeider innen fristen 30. april.
Les også: E16 Filefjell: Vegvesenet avslutter kontrakten med Aldesa
– Vi har hatt en effektiv prosess med å ta stilling til omfanget av opprettingsarbeidet som må utføres, parallellt med at Mesta har startet både planlegging og utføring av arbeidet. Mesta vil i hovedsak være ferdig med sitt arbeid til sommerferien, sier prosjektleder Odd Erik Haugen i Statens vegvesen.
To måneders testing
Etter det skal byggherre og vegtrafikksentralen (VTS) teste sikkerhetssystemene i den to kilometer lange tunnelen, før Vegdirektoratet i sin tur kan godkjenne tunnelen.
– Mesta har levert en god framdriftsplan, og siden de ikke får full oversikt over elektroanlegget før arbeidet er godt i gang, har de naturligvis lagt inn litt ekstra tid. Vi har inntrykk av at denne planen er gjennomførbar, slik at det er gode sjanser for at tunnelen kan åpne i september, seier Haugen.
Rødølstunnelen er del av veianlegget E16 Øye-Eidsbru, den siste delstrekningen på E16 Filefjell.