Mesta kan beholde Hardanger

Mesta har god mulighet til å beholde ansvaret for drift og vedlikehold i Hardanger de neste fem årene. Et anbud på 222,5 millioner kroner gir et relativt betryggende forsprang til nærmeste konkurrent.

Riksveg 7 gjennom Eidfjord er en av strekningene som inngår i området Hardanger. Bildet viser vestre portal til Måbøtunnelen. Alt tyder på at Mesta beholder ansvaret for denne vegen.
Riksveg 7 gjennom Eidfjord er en av strekningene som inngår i området Hardanger. Bildet viser vestre portal til Måbøtunnelen. Alt tyder på at Mesta beholder ansvaret for denne vegen. Bilde: Anders Haakonsen
Anders Haakonsen
4. mars 2016 - 15:15

Opedal Drift ligger på andreplass med 241,6 mill. Vegvesenet fikk også anbud fra NCC Roads (244,9 mill.) og Risa (270,7 mill.).

Anbudene gjelder driftskontrakten i fem år fra 1. september med opsjon på et  års forlengelse. Mestas driftskontrakt for samme område i inneværende fem-årsperiode er på 192,8 mill.

Det har ikke skjedd vesentlige forandringer på vegnettet i området siden forrige signering, men tallene er ikke direkte sammenlignbare. Retningslinjene er forandret, særlig for vintervedlikeholdet.

Området Hardanger omfatter kommunene Eidfjord, Jondal, Kvinnherad, Odda og Ullensvang. I området inngår også E134 i Etne kommune fra grensen mot Odda til Fjæra innerst i Åkrafjorden, og riksveg 7 i Hol kommune i Buskerud fra grensen mot Eidfjord til Haugastøl.

Den som får kontrakten får ansvaret for 217,9 km riksveg, 358,6 km fylkesveg og 44,2 km gang/sykkelveg.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.