Det er stor interesse for oppdraget, men det er likevel stor sprik mellom anbudene.
Nordvest Sveis fra Molde holder andreplassen med et anbud på 106,5 mill. De øvrige anbyderne er BMO Entreprenør (117,5 mil.), Implenia (139,3 mill.), Secora (141,9 mill.) og SR Seaservice fra Trondheim (146,1 mill.).
Kort varsel for utrykning
Oppdraget omfatter både fergekaier og hurtigbåtkaier. Det er en rammeavtale som gjelder beredskap og service i tillegg til vedlikehold. Entreprenøren som får kontrakten skal ha folk i beredskap som kan rykke ut på kort varsel hvis det oppstår skade på en kai. Dessuten skal den ha en årlig servicerunde på alle kaiene.
Kontraktsperioden er fire år fra 1. mai. med opsjon på to års forlengelse. Det første året er gjensidig. Det vil si at Vegvesenet ikke kan kreve forlengelse av kontrakten hvis entreprenøren ikke ønsker det.
Mesta som leder konkurransen, har også kontrakten i inneværende periode. Den ble inngått allerede i 2010. Forrige gang dette oppdraget ble utlyst, var kontraktsperioden fem år. Da var det også opsjon på to års forlengelse, og opsjonen ble utløst.
93 fergekaier
Ikke mindre enn 93 fergekaier inngår i den nye kontrakten, 65 i Møre og Romsdal, 13 i hvert av trøndelagsfylkene og to i Buskerud. De to siste inngår i sambandet Svelvik-Verket som krysser Drammensfjorden. De er tatt med fordi det ikke er noen andre fergesamband i Buskerud.
Den som får kontrakten, får også ansvar for 12 hurtigbåtkaier, og for klaffen på Bøbrua. Det er en 300 meter lang bru på fylkesveg 331 som krysset Bøsundet i Surnadal kommune. Midt på brua er det et kort klaffespenn.