Opedal Drift ligger på andreplass med 178,9 mill., fulgt av Veidekke (182,3 mill.) og NCC (194,3 mill.).
Hvis disse anbudssummene hadde dreid seg om en anleggskontrakt, hadde det ikke vært noe oppsiktsvekkende ved dem, men på driftskontrakter pleier det å være større avstand mellom anbyderne. Regionskoordinator Rune Henning Skår er fornøyd med de jevne prisene.
Som navnet ikke antyder, omfatter området Indre Sunnfjord deler av alle tre fogderiene i Sogn og Fjordane. Deler av kommunene Høyanger i Sogn og Gloppen og Stryn i Nordfjord inngår i området. For øvrig inngår deler av kommunene Førde, Gaular, Jølster og Naustdal i Sunnfjord. Ikke en eneste hel kommune er med i området.
I Indre Sunnfjord er det 185 km riksveg, 347,1 km fylkesveg og 40,7 km gang/sykkelveg langs riks- og fylkesveger. Kontrakten skal gjelde fra 1. september 2015 til 31. august 2020 med opsjon for Vegvesenet på et års forlengelse.
E. Opedal & Sønner fikk driftskontrakten forrige gang denne jobben ble utlyst. Senere har selskapet skiftet navn til Opedal Drift. I utgangspunktet gjaldt kontrakten for perioden 1. september 2009-31. august 2014, men Vegvesenet benyttet opsjonsretten til å forlenge den med et år.
Kontraktsummen var på 140 millioner kroner for snart seks år siden. Det er neppe grunn til å regne med at anbudssummene har økt mer enn prisstigningen siden den gangen. Mestas anbud ligger 24,5 % høyere enn kontraktsummen fra 2009. I følge Statistisk Sentralbyrås kostnadsindeks har utgiftene til drift og vedlikehold av veger økt med 17,5 % i fireårsperioden 2009-2013.