Det er Mesta som leder konkurransen med et anbud på 28,302 millioner kroner. Otera fra Kristiansand ligger på betryggende avstand med 31,828 mill.
De øvrige anbyderne er: Eidsiva fra Hamar (33,943 mill.), Traftec fra Grimstad (39,762 mill.), Ringeriks-Kraft fra Hønefoss (49,388 mill.) og Nettpartner fra Ås (63,238 mill.).
Oppdraget gjelder drift og vedlikehold av veglys på alle riksveger og nesten alle fylkesveger i Oppland, til sammen ca. 12 000 lyspunkter. Kommunene har ansvaret for noen få fylkesvegstrekninger.
Kontrakten gjelder fra 1. september i år til 31. august 2020 med opsjon for Vegvesenet på et års forlengelse.
I inneværende fem-årsperiode er Oppland fylke delt i to. Nettpartner har ansvar for veglysene i Gudbrandsdalen. I Vest-Oppland har Ringeriks-Kraft ansvaret.
- Den som får kontrakten, skal kontrollere alle pærer hver femte uke. For å rekke over alle på den tiden, må man kjøre hver natt fem ganger i uka. Bare om sommeren er det opphold, sier senioringeniør Petter Østli Skorem, som har ansvaret for utarbeidelse av alle elektrokontrakter i Region øst.
Kravet om kontroll hver femte uke betyr ikke at lyspunkter ofte kan være mørklagt i ukevis. I følge Skorem er folk flinke til å si fra når en pære svikter.
- Oppdraget omfatter ikke bare utskifting av pærer. Firmaet som får kontrakten skal også reparere lysmaster som bli skadet ved påkjørsel, og ha døgnkontinuerlig beredskap for å sikre skadestedet. Det skal også sette opp nye lysmaster hvis det blir behov for komplettering, sier Petter Østli Skorem.
Tidligere i år har to veglys-kontrakter blitt fordelt i Region øst. Traftec fikk kontrakten for Oslo og Akershus, Otera fikk kontrakten for Hedmark.