Dagens veg på den aktuelle strekningen er i en bedrøvelig forfatning. Den nye vegen følger en helt annen trasé som er ca. fire km kortere. 3,3 km av vegen skal gå gjennom Ravneheia tunnel.
Sammen med den nye E 39 mellom Handeland og Feda som åpnes senere i sommer, vil den nye vegen mellom Hanesund og Sande bli den viktigste vegforbindelsen vestover fra Farsund. I dag er riksveg 43 over Lyngdal den viktigste forbindelsen både østover og vestover. På denne bakgrunnen regner Vegvesenet med at ÅDT på riksveg 465 vil øke fra 300 i dag til rundt 1 000 etter at vegen åpnes. Det skjer senest 1. november 2008.
De totale omkostningene for nyvegen er beregnet til 270 millioner kroner. Prosjektet er det nest største i Listerpakken, som består av ni prosjekter i kommunene Farsund, Lyngdal, Kvinesdal og Hægebostad. Pakken er delvis bompengefinansiert. Innkrevingen begynte i november 2002 og skal vare i 15 år.