Her er de som ved fristens utløp hadde meldt sin interesse for å drifte veistrekningene rundt Haugesund:
Tilbyder | Tilbudssum (ekskl. mva): |
Mesta | 386.895.770,00 |
Risa AS | 389.427.740,00 |
Presis veidrift | 406.451.737,36 |
I tillegg til tradisjonelle driftsoppgaver vil entreprenøren i Haugesunds-området få ansvaret for å videreføre tandembrøyting i vinterdriften på E134 og E39, noe Haugesunds-kontrakten var først ut i landet med.
Italiensk entreprenør fikk ikke konkurrere om norsk milliardprosjekt. Går rettens vei
– Dette fungerer slik at to kjøretøy brøyter sammen. De legger seg etter hverandre slik at de dekker kvar sin ytterkant av kjørebanen. Takket være dette gjør vi oss ferdige med brøytingen i en kjøreretning i én operasjon, forteller prosjektleder Rolf Anders Tønder Svensson i Statens vegvesen.
I kontraktsområdet er det totalt 516 kilometer riksvei og 92 kilometer gangvei, og i alt 70 tunneler. Dette omfatter både høyfjellstunneler og den undersjøiske Bømlafjordtunnelen.
Krav til miljøsertifisering
Alle veikontrakter Statens vegvesen lyser ut i år inneholder krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslepp. Slik kan vi registrere hvilke klimatiltak vi gjør, og sammen med entreprenør evaluere og dokumentere hva som har effekt, forteller Statens vegvesen i en melding.
I denne kontrakten krever Statens vegvesen – for deler av bilparken – lavutslipps-kjøretøy som tilfredsstiller de strengeste nye krav. Målet er at utslepp fra Vegvesenet sin drift skal halveres innen 2030.
I vinterdriften ønsker Statens vegvesen å redusere saltmengden gjennom å bruke rett utstyr, og ved økt bruk av værdata. Dette skal bidra til at det brukes minst mulig salt for å få best mulig effekt.
Fra kyst til høyfjell
Entreprenøren får ansvar for et variert område, med stor variasjon i både trafikk og geografi.
Strekningen fra Haugesund lufthavn og inn til E39 har den største trafikkmengde, med opptil 20 000 kjøretøy i døgnet. Minst er det på riksveg 13 i høgfjellsområda, med en døgntrafikk på 400–500 kjøretøy.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt