DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Mesta med syltynn ledelse ved anbudsåpning av driftskontrakten for Haugesund

Sjeldent jevne priser da Statens vegvesen åpnet tilbudene på driftskontrakten for riksveiene i Haugesund og omegn.

Entreprenøren får ansvar for et variert område, med stor variasjon i både trafikk og geografi.
Entreprenøren får ansvar for et variert område, med stor variasjon i både trafikk og geografi. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. apr. 2021 - 14:03

Her er de som ved fristens utløp hadde meldt sin interesse for å drifte veistrekningene rundt Haugesund:

Tilbyder Tilbudssum (ekskl. mva):
Mesta 386.895.770,00
Risa AS 389.427.740,00
Presis veidrift 406.451.737,36

I tillegg til tradisjonelle driftsoppgaver vil entreprenøren i Haugesunds-området få ansvaret for å videreføre tandembrøyting i vinterdriften på E134 og E39, noe Haugesunds-kontrakten var først ut i landet med.

Modell av Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Italiensk entreprenør fikk ikke konkurrere om norsk milliardprosjekt. Går rettens vei

– Dette fungerer slik at to kjøretøy brøyter sammen. De legger seg etter hverandre slik at de dekker kvar sin ytterkant av kjørebanen. Takket være dette gjør vi oss ferdige med brøytingen i en kjøreretning i én operasjon, forteller prosjektleder Rolf Anders Tønder Svensson i Statens vegvesen.

I kontraktsområdet er det totalt 516 kilometer riksvei og 92 kilometer gangvei, og i alt 70 tunneler. Dette omfatter både høyfjellstunneler og den undersjøiske Bømlafjordtunnelen.

Krav til miljøsertifisering

Alle veikontrakter Statens vegvesen lyser ut i år inneholder krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslepp. Slik kan vi registrere hvilke klimatiltak vi gjør, og sammen med entreprenør evaluere og dokumentere hva som har effekt, forteller Statens vegvesen i en melding.

I denne kontrakten krever Statens vegvesen – for deler av bilparken – lavutslipps-kjøretøy som tilfredsstiller de strengeste nye krav. Målet er at utslepp fra Vegvesenet sin drift skal halveres innen 2030.

I vinterdriften ønsker Statens vegvesen å redusere saltmengden gjennom å bruke rett utstyr, og ved økt bruk av værdata. Dette skal bidra til at det brukes minst mulig salt for å få best mulig effekt.

Fra kyst til høyfjell

Entreprenøren får ansvar for et variert område, med stor variasjon i både trafikk og geografi.

Strekningen fra Haugesund lufthavn og inn til E39 har den største trafikkmengde, med opptil 20 000 kjøretøy i døgnet. Minst er det på riksveg 13 i høgfjellsområda, med en døgntrafikk på 400–500 kjøretøy.

Prosjektleder i Statens Vegvesen Anne-Lene Gillebo og prosjektleder i Skanska Eilev Lilleland på befaring i Høviktunnelen.
Les også

Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.