I Mesta er det liten grunn til å bekymre seg for at kontrakten skal glippe.
Med et forsprang ved anbudsåpningen på 20 millioner kroner til nærmeste konkurrent, er det neppe noen som ser seg tjent ved å bruke tid på å klage.
Gammel vei
Strekningen som skal utbedres går mellom Baserud og Eik i Kobbervikdalen. Vegen har fire felt, men den er 30 år gammel og tilfredsstiller ikke dagens krav.
Vegskuldrene er smale, og på deler av strekningen er det bare betongelementer som skiller kjørebanene.
Utvider
Mestas oppgave er å gi vegen en standard som står i forhold til trafikkmengden. Det innebærer at totalbredden økes til 29 meter. Mesteparten av utvidelsen vil skje mot vest. Øst for dagens veg er det høye fjellskjæringer.
Over en 150 meter lang strekning når skjæringen opp til nesten 20 meters høyde. Til sammen skal det sprenges ut 11 000 kbm fjell øst for dagens veg.
Mesta skal også bygge en 95 meter lang bru over riksveg 282 ved Baserud.
Klar neste høst
Utvidelsen av E 18 er prosjektert av Multiconsult. Innen 15. oktober neste år skal jobben være gjort.
Da har også E 18 mellom Baserud og Frydenhaug nærmere Drammen fått fire felt med moderne standard. Dermed blir det sammenhengende fire-felts motorveg fra Sandvika i Bærum til Gulli ved Tønsberg.