Mesta var eneste tilbyder i konkurransen om Vestfold Vest. På mange måter har Tore Kaurin i Statens vegvesen rett i at det er trist at ikke flere kjemper om jobben.
Det å drifte og vedlikeholde veinettet i Norge er en samfunnskritisk og krevende oppgave. Det er et spesialisert fag, og for å lykkes med å løse oppdraget er man avhengig av en solid organisasjon med erfaring, kompetanse og ryggrad til å bære betydelig risiko. Når ikke flere entreprenører velger «å ta ett lodd» er det kanskje fordi de er redd for at en eventuell seier skal vise seg å koste mer enn den smaker. I mange år har hele bransjen vært preget av ekstremt lave marginer og dårlig inntjening, noe som har resultert i store tap for entreprenørene, og i ytterste konsekvens konkurser. I siste utgave av Våre Veger meldte flere store aktører at de takker for seg og selger driftsenhetene sine.
Her er artikkelen om Vestfold Vest-kontrakten som Mesta-sjefen kommenterer.
Manglende konkurranse er ikke et sunnhetstegn for markedet. Men at prisen på 1,3 milliarder er dyrere enn Vegvesenet hadde regnet med burde ikke overraske noen. Tvert imot: prisene vi har sett i årets anbudsåpninger viser at man ikke kan fortsette å presse prisene til bristepunktet (og forbi). Med den risikoen som følger driftskontraktene er ikke det lenger et alternativ, og det er positivt at entreprenørene endelig tar konsekvensene av dette.
Vestfold Vest er en stor kontrakt, med åtte års varighet og det stilles nye krav til egenregi og bemanning, erfaring og kompetanse, miljøvennlig maskinpark, ISO-sertifisering og rapportering. Som leder for Mesta er jeg stolt over at vi som selskap kan levere tilbud på disse kontraktene. Vi har en visjon om å vise vei i bransjen, og ønsker å bidra til innovasjon og utvikling. Derfor applauderer vi at Statens vegvesen tenker nytt og tar i bruk andre tildelingskriterier enn kun pris. Drift og vedlikeholdsbransjen er avhengig av konkurranse, og avhengig av flere aktører som ønsker å heve lista. Vi trenger flere seriøse aktører som ønsker å konkurrere om de krevende kontraktene.
Jeg er enig med avdelingsdirektør Kaurin i Statens vegvesen som trekker slutningen at «markedet ikke funger så bra» når kun en aktør leverer tilbud på en gigantkontrakt. Men jeg vil også sitere avdelingsdirektør Sandvin i Vegdirektoratet, som fortsetter resonnementet et ledd videre og konkluderer med at: «Lønnsomhet er en forutsetning for et velfungerende marked».
Les mer om Mestas pristilbud på Vestfold Vest-kontrakten her.