BRUER

Mesta sørget for splitter ny bru i Nordfjordeid

Mesta har sørget for ny bru over Eidselva i Nordfjord.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. nov. 2021 - 10:11

Skipenes bru ligger på E39 cirka en kilometer øst for sentrum av Nordfjordeid. Her har Vegvesenet bygd ny bru.

Mesta har stått for hele jobben, som også innebar å bygge midlertidig vei og fundament på borede pæler til midlertidig bru. Den nye brua er fundamentert på borede og rammede pæler. Det ble også en del masseutskifting på E39, samt tilpassing av fylkesvei 5745 og tilstøtende veger.

Fem andre firmaer var også interessert i denne jobben, men Mesta var billigst med et pristilbud på 31,6 millioner kroner, og fikk oppdraget. Arbeidene startet i fjor.

Ferdigfrist var egentlig 15. oktober, men prosjektet har fått en liten måneds utsettelse. Værforholdene har tidvis vært krevende.

Eidselva er en viktig lakseelv, som har medført restriksjoner for arbeidene i elva. <i>Foto:  Pål-Anders Rindal/Statens vegvesen</i>
Eidselva er en viktig lakseelv, som har medført restriksjoner for arbeidene i elva. Foto:  Pål-Anders Rindal/Statens vegvesen

God gjennomføring

Et drøyt års arbeid har det tatt å bygge den nye brua i Nordfjordeid. Her fra leggingen av dekkefundamenteringen. <i>Foto:  Pål-Anders Rindal/Statens vegvesen</i>
Et drøyt års arbeid har det tatt å bygge den nye brua i Nordfjordeid. Her fra leggingen av dekkefundamenteringen. Foto:  Pål-Anders Rindal/Statens vegvesen

– Prosjektet har gått veldig bra, både med omlegging av veien og bygging av ny bru. Vi har ikke hatt noen uønskede hendelser, og trafikken har gått bra, sier prosjektleder Sonja Fjellkårstad til Våre Veger.

Grunnforholdene: Dette er et område hvor det finnes kvikkleire, og den problematikken er utredet, og nødvendige tiltak er gjort.

Selve bruarbeidene: Fundamentene fra gamlebrua skulle i prinsippet ikke fjernes, kun et fundament ute i elva er revet. Ellers fjernet entreprenøren det som var synlig av de gamle konstruksjonene, og baserte seg på gamle fundamenter og rammet og boret ned pæler i tillegg.

Vis mer

– Alt arbeidet har vært svært kurant å gjennomføre, sier Fjellkårstad.

Brua passerer altså Eidselva, som er en nasjonal lakseelv. Derfor var det begrensninger på når det kunne arbeides i elva. Prosjektet har hatt hjelp og støtte av biologer i den sammenhengen.

Sementskipet Cemcommander har installert et 24 meter høyt rotorseil fra Norsepower. Det vil spare ca. 10 prosent drivstoff i løpet av et gjennomsnittsår, ifølge Heidelberg Materials, som har leid inn fartøyet og betaler for drivstoff.
Les også

Vil kutte utslipp med 24 meter høy rotor

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.