Tre andre entreprenører ga pris på jobben. Vegvesenets avgjørelse kom neppe som en stor skuffelse på noen av dem. Mesta lå over 30 millioner kroner lavere enn Skanska, som ga det nest laveste anbudet.
Tunnelen blir 5 375 meter lang. Det laveste punktet skal ligge 250 meter under havoverflaten. Mot påhuggene stiger tunnelen med 10 prosent. I disse stigningene blir det tre felt og T 11,5-profil. Midt i tunnelen blir det en 1,4 km lang strekning med mindre stigning. Her blir det to felt og T 8,5-profil.
Region Midt har også inngått avtale med Johs J Syltern om anlegg av tilstøtende veger på Averøy-siden. Kontrakten, som er verd 37 millioner kroner, omfatter 3,5 km hovedveg, 0,7 km lokalveg og 1 km gang/sykkelveg.
Atlanterhavstunnelen er prosjektert av Statens vegvesen. Den inngår i riksveg 64 og erstatter fergesambandet mellom Kristiansund og Bremsnes i Averøy kommune. Hvis prognosene holder, blir ÅDT gjennom tunnelen 1 100 i 2009. Det er i så fall en økning på hele 60 prosent sammenlignet med trafikken på ferga.
Hele prosjektet er kostnadsberegnet til 635 millioner 2005-kroner. Pr. i dag ligger det an til at den endelig regningen kan bli litt lavere. 70,5 prosent av beløpet skal kreves inn som bompenger.