I tillegg til Mesta var Marthinsen & Duvholt, Steen & Lund og Østlandske Vei og Betong med på forhandlingene.
Bymiljøetaten i Oslo kommune er byggherre. Strekningen som skal utbedres ligger mellom stasjonene Sæter og Ljabru på Ekebergbanen.
Ekebergveien er hardt belastet. Årsdøgntrafikken vareierer mellom 8 000 og 10 000, og myke trafikanter benytter vegen flittig. En telling fra i fjor viste at mellom 600 og 800 personer sykler her hver dag.
Tilbudet til myke trafikanter er likevel ikke mye å skryte av. På vestsiden av kjørebanen er det et fortau som vaierer i bredde mellom 1,6 og 2 meter. På østsiden er det ikke noe.
Nå skal det bli et 1,5 meter bredt sykkelfelt på begge sider, og fortauet på østsiden skal utvides til gjennomgående bredde på 2,5 meter. I søndre ende av strekningen skal et kryss mellom Ekebergveien og en lokalveg bygges om.
Det er sammenhengende randbebyggelse på begge sider på nesten hele strekningen, og det blir veldig mye tilpasninger til avkjørsler og hager. Trafikken må avvikles med etappevis lysregulering i hele anleggstiden.
De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 40 millioner kroner. Innen utgangen av september neste år må jobben være fullført.