ARBEIDSLIV

Microsoft-hjelperne

Finn Halvorsen
3. mai 2005 - 08:00

Microsoft er et selskap vi alle har et forhold til – enten vi vil eller ikke. Ikke alle er like begeistret for denne amerikanske programvaregiganten. Men vi har funnet ett sted hvor absolutt alle er positivt innstilt til Bill Gates og hans mange produkter. Det er på toppen av Vitaminveien 1A hvor Masterminds AS holder til med utsikt over hele Oslo.



Startet med etterutdanning

Her finner vi det som Masterminds selv karakteriserer som landets største senter for IT-etterutdanning med 180 kursplasser, alle med egen PC, fordelt på 1800 kvadratmeter. I tillegg har selskapet avdelinger i Trondheim, Bergen og Stavanger slik at de disponerer 240 kursplasser totalt.

- Dessuten kan vi komme hjem til kunden med vårt portable klasserom for 12 personer som monteres og er klart til bruk i løpet av en halvtime, sier Akif Papas, daglig leder i Masterminds og en av gründerne.

Sammen med Alexander Dahl og Søren Lindgren dro han i gang selskapet 1. juli 2000. Siden den gang har vekstkurven vært jevnt stigende. Selskapet har i dag nær 40 ansatte, og de aller fleste har sin eierandel i virksomheten. Estimert omsetning for inneværende år vil være ca 30 millioner kroner.

De tre gründerne hadde alle sin bakgrunn i pedagogikk og opplæring. - Hovedideen bak selskapet er å trekke pedagogikken sterkere inn i dataopplæringen, et etter vår mening sterkt forsømt område, sier Papas.

– Vi lærer kundene å utnytte sin programvare og sine lisenser maksimalt. Vi opplever blant annet rett som det er at kundene har gratis kursdager til gode hos leverandøren, og at de faktisk har lisenser som de betaler for uten at de vet det, og uten å bruke dem.



Rendyrket

Mange ansatte i Masterminds besitter kompetanse også på andre plattformer, som Cisco og Linux.

- Vi har likevel valgt å konsentrere oss mest om Microsoft-teknologi. Dette er et strategisk valg. Vi må rendyrke vårt tilbud for til enhver tid å være best. Vi inngår som en del av Microsofts partner-program, og er i dag sertifisert som ”Gold Certified Partner” innen fire kompetanseområder. Dette forplikter og krever at vi kan holde et høyt nivå på våre ferdigheter. Det må dessuten kunne dokumenteres i form av referanser, sier Papas.



SMB-konsulenter

Masterminds har etter hvert utviklet et bredere produkttilbud enn ren opplæring, men hele tiden med Microsoft i fokus.

- Vi er i dag like mye en konsulentbedrift. Fordelingen er omtrent 50/50 på ren opplæring og mer tradisjonelle konsulenttjenester, opplyser Papas.

Selskapet kan bistå kundene over hele spekteret, helt fra starten ved vurdering av behov og hvilke løsninger som bør velges, via opplæring til implementering og eventuelt drift og service av systemet.

- På den måten kan vi sammenlignes med store konsulentbedrifter som Accenture og Ementor. Men vi er absolutt en lillebror i denne sammenhengen og henvender oss i større grad til SMB-markedet, sier Papas.

Han understreker også at Masterminds hele tiden har som filosofi å være rådgivere for sine kunder.

- Vi leverer ikke nøkkelferdige løsninger. Mange kunder foretrekker å vite hvordan huset, i dette tilfelle IKT-systemet, er bygget. Det kan også bety en ekstra trygghet for de ansatte i kundenes IT-avdelinger i disse outsourcing-tider, sier Papas.



E-læring et supplement

Masterminds har selvsagt også e-læring på programmet. De har holdt på med det i fem år allerede, men har ingen tro på e-læring alene.

- Vi pleier å si det slik: En dag med en dyktig og engasjert og pedagogisk skolert instruktør gir mer enn 1000 timers grundige studier på egen hånd.

Han mener å ha sett nok av eksempler på store e-læringsprosjekter som har endt i ren fiasko. Ingen tror lenger at en diskett til alle ansatte løser bedriftens opplæringsbehov.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.