Selvkritikken brer om seg i it-bransjen om hvordan den har fremstilt nettskyen.
Nå innrømmer Microsoft Norge på eget initiativ at selskapet ikke har vært god nok.
Konsekvensene kommer frem i SSBs første kartlegging av disse nettbaserte tjenestene i norsk næringsliv.
Skepsisen er stor til sikkerhet, økonomiske gevinster og kontraktsmessige forhold.
Når ikke frem
– Vi er ikke blitt flinke nok til å formidle egenskapene og fordelene med nettskyen, sier direktør for det såkalte breddebedriftsmarkedet hos Microsoft Dagfinn Ringås.
Med stadig bedre bredbåndskapasitet, skulle løsningene med å levere lagringskapasitet, regnekraft og programvare som en tjeneste over nettet ta av for alvor under skybetegnelsen.
Dette skal erstatte eller supplere hardware og drift i eget hus.
Men budskapet ser ikke ut til å ha nådd frem.
SSBs kartlegging viser at sju av 10 bedrifter holder seg unna nettskyen.
Les også: Riksarkivaren sier nei til skylagring i utlandet
Hype
Kritikken av egen bransje startet hos Syscom og salgsdirektør Leif Arne Brandsæter, selv leverandør av tjenester i skyen.
Hovedbudskapet er at folk ikke har tatt poenget, og skylden ligger på bransjen selv: Den har ikke klart å formidler argumenter om lavere kost og muligheten til å øke og redusere kapasiteten i takt med behovet.
Han mener skybegrepet bærer preg av å være en hype.
Les også: KrF vil fjerne elavgiften for å lokke datasentre til Norge
Ansvar hos begge
Her er Microsoft uenig.
– Skyen er definitivt ikke en hype, men vi har ikke vært flinke nok til å snakke om gevinstene som den nye teknologien gir, sier Ringås.
Han vil imidlertid ikke ta skylden alene.
– Begge parter har et ansvar - både leverandør og potensiell kunde. En bedrift kan gå glipp av store gevinster ved å avvise skyløsninger. Hver virksomhet må gjøre en vurdering av eventuell risiko opp imot gevinstene nettbaserte løsninger gir. Samtidig må de vurdere sikkerheten nøye, uavhengig av om de benytter nettbaserte løsninger eller drifter i eget hus, mener Microsoft-direktøren.
Skyen er mildt sagt en sentral del av it-gigantens satsing.
Stadig flere tar poenget
Sky-slakter Brandsæter mener hele begrepet nettskyen bør skrotes:
Hvis bransjen i stedet velger å kalle det nettbaserte løsninger, vil folk flest bedre forstå hva det dreier seg om.
Microsoft vil ikke uten videre gi slipp.
Selskapet opplever at stadig flere bedrifter assosierer nettskyen med bedre tilgjengelighet, sikrere og mer kostnadseffektiv it. Spesielt de mindre foretakene er med på disse notene.
– Samtidig viser jo SSB-undersøkelsen at frykt og usikkerhet rundt sikkerhet fortsatt er veldig gjeldende. Og Brandsæters begrep er tydeligere og mer forståelig. Vi i it-bransjen er flinke til å lage uklare begrep, gjerne ispedd uforståelige trebokstavsforkortelser. Sånn sett liker jeg også "nettbaserte tjenester" godt, sier Dagfinn Ringås.
Les også:
Derfor har Norge krevd brukerdata fra 68 Google-kontoer
Dette er Googles formel for den perfekte CV
Håpløse IT-løsninger kan ødelegge effekten av digitaliseringen i stat og kommune