I 2030 vil Spania og Ungarn være forbundet med en omtrent 3000 kilometer lang høyhastighetslinje fra Algerica i Sør-Spania til Záhony på den ungarsk-ukrainske grensen.
Det neste steget i korridoren ble nettopp tatt, da et konsortium bestående av selskapene Acciona og Ferrovial vant anbudet om å bygge en 37 kilometer lang strekning mellom de to spanske byene Lorca og Pulpí.
Planleggingen og utvidelsen av Middelhavskorridoren startet for alvor i 2014, men utvidelsen av det eksisterende nettverket har pågått siden 1990-tallet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Korridoren var opprinnelig planlagt ferdigstilt i 2020, men har blitt utsatt flere ganger, med en nå foreløpig sluttdato for den spanske delen i 2026. Den beveger seg langs Middelhavet til Frankrike, hvoretter den svinger opp mot Lyon og videre mot Ungarn.
Toppfarten på strekningen er rundt 350 km/t på enkelte strekninger, med 200 km/t som laveste toppfart.
![Middelhavskorridoren består av en lang rekke strekninger som forbinder ulike deler av Europa. <i>Illustrasjon: Mediterranean Rail Freight Corridor</i>](https://images.gfx.no/580x/2719/2719277/rfc6_europe_map_full_20201005-1-1920x1080.jpg)
Europa henger sammen
Middelhavskorridoren er en del av den europeiske TEN-T-planen, som består av ni europeiske strekk som skal knytte sammen EU. Også veien fra Norge til sør i Italia er med, i den såkalte Skandinavia-Middelhavskorridoren.
Selve planen har vært på tegnebrettet siden 80-tallet, og flere av delene er ferdigstilt, blant annet Øresundsbroen.
Forsinkelser
Flere av prosjektene har vært rammet av store forsinkelser, blant annet selve middelhavskorridoren, der den spanske delen som nevnt ventes å stå ferdig i 2026, mens den samlede traseen neppe er ferdig før en gang på 2030-tallet.
Strekningen som nå nettopp er tildelt Acciona-Ferrovial-konsortiet, har et budsjett på ca. 1,6 milliarder norske kroner. I tillegg til byggingen av selve linjen skal det også bygges 1,2 kilometer broer, 10 viadukter og «28 andre strukturer»», skriver Acciona i en pressemelding. Strekningen forventes å stå ferdig om tre år.
Denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren.
![- Togene kjører en perfekt timeplan helt automatisk, energioptimalisert og med nøyaktighet ned til sekundet, sier Roland Busch, direktør i Siemens AG, om selskapets selvkjørende passasjertog.](https://images.gfx.no/130x87/2701/2701801/IM2021090617MO_original.jpg)
Verdens første selvkjørende tog skal frakte 30 prosent flere passasjerer med 30 prosent lavere energibruk