FORSVAR

Midt i den siste testen av F-35 sendte Russland seks fly til norskekysten

Russland bidro til god trening før Nato-beredskapen skal overtas.

Tu-160 og MiG-31 utenfor norskekysten onsdag 27. oktober 2021.
Tu-160 og MiG-31 utenfor norskekysten onsdag 27. oktober 2021. Foto: Forsvaret
28. okt. 2021 - 07:17

Siden mandag har 332 skvadron vært på Evenes flystasjon med to F-35A for å trene på døgnkontinuerlig beredskap herfra.

Det er kun to måneder før de nye flyene skal overta Nato-beredskapen fra Luftforsvarets nye framskutte base i nord på fast basis.

Luftforsvaret er i ferd med å gjennomføre en nasjonal evaluering som sier at de er klare for beredskapsoppdrag fra Evenes.

Midt i den siste eksamenen klaffet det bra at Russland for første gang på flere måneder fløy utenfor norskekysten og bidro til trening for F-35-flyene som var oppe og møtte flyene.

Dette bildet ble tatt på Ørland i november 2017 da de tre første flyene hadde blitt levert til Norge. Om et par måneder skal Luftforsvaret motta F-35A nummer 32, 33 og 34.
Les også

Fire år etter oppstarten vil Luftforsvaret ha en flåte på 34 F-35A

Mindre russisk aktivitet

Det var seks russiske fly som onsdag fløy nord for Troms og Finnmark.

Flygruppa bestod av to Tu-160 Blackjack strategiske bombefly eskortert av to MiG-31 Foxhound jagerfly, et Su-24 Fencer rekognoseringsfly. Alt ble ledet av et A-50 Mainstay kommando- og kontrollfly.

Ifølge Forsvaret var de norske flyene raskt på vingene og identifiserte de russiske flyene på en standardisert og trygg måte. Dette ble gjennomført av F-16-fly fra Bodø, F-35 fra Evenes i tillegg til et P-3 fra Andøya. 

Tupulev Tu-160 er i stand til å bære 40 tonn våpen og fly i en hastighet på Mach 2. Flyet har Nato-kodebetegnelsen «Blackjack», men kalles gjerne «Den hvite svane» hjemme i Russland. <i>Foto:  Forsvaret</i>
Tupulev Tu-160 er i stand til å bære 40 tonn våpen og fly i en hastighet på Mach 2. Flyet har Nato-kodebetegnelsen «Blackjack», men kalles gjerne «Den hvite svane» hjemme i Russland. Foto:  Forsvaret

Det russiske forsvarsdepartementet meldte sent onsdag kveld at de hadde gjennomført et planlagt oppdrag med to Tu-160 i internasjonalt luftrom. De skriver at de i visse faser av den rundt åtte timer lange flygningen hadde selskap av norske F-16, men nevner ikke F-35.

Ifølge Forsvarets tall har det vært mindre russisk flyaktivitet så langt i år enn det har vært de siste årene.

Dette var første gang siden i sommer at beredskapsflyene ble «scramblet», og det er identifisert totalt 48 russiske fly hittil i 2021.

Ikke første gang

Planen er at F-35A fra nyttår skal overta QRA-beredskapen i nord («Quick Reaction Alert») som i dag utføres av F-16 fra 331 skvadron i Bodø.

Selv om det er første gang F-35 rykker ut fra Evenes for å identifisere fremmede i våre nærområder, var oppdraget onsdag ikke første gang norske F-35A ble brukt til dette formålet. Det skjedde allerede for over halvannet år siden.

På morgenen lørdag 7. mars 2020 ble hele Nato-kjeden «scramblet» og fulgte en russisk formasjon fra Nord-Norge og sørover:

Først med to F-16 på QRA-beredskap i Bodø, deretter med to F-35A fra Ørland, mens britenes Eurofighter Typhoon-beredskapsfly var oppe fra RAF Lossiemouth nord i Skottland og RAF Coningsby i England, med støtte fra et Airbus Voyager-tankfly (A330 MRTT).

Beriev A-50 er russernes awacs. <i>Foto:  Forsvaret</i>
Beriev A-50 er russernes awacs. Foto:  Forsvaret
F-16 utstilt på Kjeller i juni da Forsvarsmateriell (FMA) og Kongsberg Aviation Maintenance Services AS (Kams) markerte at det siste flyet hadde vært gjennom faseettersyn.
Les også

F-16-salg: Fra selvsikkerhet til usikkerhet to måneder før flyene settes på bakken for godt

Det litt interessante den gangen, var at det ikke bare var Norge som delte bilder av luftmøtene, det gjorde også Russland. De la faktisk ut en lengre youtubevideo om det 13 timer lange oppdraget som ga et innblikk i Natos QRA-beredskap sett gjennom russiske cockpitvinduer.

Tredje øvingsperiode

Denne og neste uke er den tredje perioden med QRA-relatert øving på Evenes. 332 skvadron opererte åtte F-35A ut fra den nye basen for første gang i september som ledd i disse forberedelsene, under parolen «Falcon Deploy». Skvadronen var tilbake med tre F-35A den første uka i oktober.

Nå er de på Evenes med den samme bemanningen de skal ha når de starter opp med beredskap i januar. I tillegg er planen å gjennomføre et crewbytte etter ei uke.

Oberst Øivind Gunnerud, sjef for 132 luftving, skriver i en sms at statusen på F-35 og innfasinga er veldig god, og påpeker at de har mye fartstid når de nå snart overtar QRA-oppdraget på Evenes.

– Vi har fløyet flere tusen timer med F-35 i Norge og vi har løst QRA-oppdrag fra Island to ganger. Vi mener vi er veldig godt forberedt. De to tidligere øvelsene med F-35 på Evenes har gitt god læring og viser at vi nå er klare til å overta oppdraget fra F-16, skriver han.

Norge har i dag mottatt 31 av de nye jagerflyene. Ti av dem befinner seg i USA der de brukes til trening på flybasen Luke i Arizona.

De siste tre flyene ble mottatt på Ørland i august, og allerede i desember er planen å fly nok en trio over fra Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth i Texas.

210706-F-AF000-1316
Les også

Mens B-52 oppgraderes for å holde ut i nesten 100 år, gjøres B-21 klar for sin første flygning

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.