5,386 millioner kroner vil Mietinen ha for drift og vedlikehold av vegene det første året. En liten del av dette beløpet er utgifter i forbindelse med etablering i Longyearbyen. De årlige utgiftene senere blir derfor mindre.
Driftskontrakten begynner å gjelde fra 1. september neste år. I inneværende femårsperiode er det Leonhard Nilsen & Sønner Spitsbergen (LNSS) som har vedlikeholdsansvaret. Dette firmaet deltar også i konkurransen om neste driftskontrakt med et anbud for første år på 6,134 mill.
Tredje og siste deltaker er AF Anlegg som har gitt et anbud på 7,298 mill.
Forrige gang vegvedlikeholdet i Longyearbyen ble utlyst, var LNSS eneste anbyder. Driftsingeniør Kjersti Holte i Longyearbyen lokalstyre Bydrift KF er fornøyd med at deltagelsen er større denne gangen. - Det er ingen selvfølge at det er konkurranse om oppdrag på Svalbard. Det er ikke lett å etablere seg her, sier hun.
Oppdragsgiveren har opsjon på to års forlengelse av kontrakten fra og med 1. september 2018. Samme avtale gjelder i inneværende periode, men opsjonen vil ikke bli benyttet. Kontrakten til LNSS utløper 31. august neste år.
Oppdraget gjelder drift og vedlikehold av alle offentlige veger og plasser i Longyearbyen hele året. Den som får kontrakten, skal også sikre elvene i området. Disse fører med seg mye sedimenter som må fjernes regelmessig. Hvis ikke det blir gjort, kan elvene gå over sine bredden eller ta nye løp.