Fellowship har hatt en lang vei å gå siden brenselcelleprosjektet startet med en mulighetsstudie i 2003.
Målet er å lage et brenselcellesystem som er realistisk å bruke på handelsskip, og brenselcelleskipet skal kunne utføre de samme funksjonene som det gassdrevne skipet Viking Energy fra Eidesvik gjør i dag.
2008
– Brenselcellen er på 320 kW og blir levert fra CFC Solution GmbH i Tyskland neste høst, sier prosjektutvikler i Eidesvik, Kjell Sandaker.
I løpet av neste år skal CFC bygge og utføre omfattende tester av cellen som skal drive båten.
Hjelpesystemer
– Hos Wärtsilä Ship Power Automation på Stord blir det samtidig bygget kraftelektronikk som skal brukes som koblingselementer mellom brenselcellen og skipets kraftforsyning, sier Sandaker.
Båten får dessuten bygget inn hjelpesystemer som skal gjøre den i stand til å ta imot brenselcelleutstyret.
– Når CFC har gjort ferdig sin del av arbeidet, sendes brenselcellen fra Tyskland til Stord. Der blir denne koblet sammen med kraftelektronikken som Wärtsilä har utviklet, for så å testes sammen. Til slutt blir alt løftet om bord i skipet for å utføre realistiske tester i løpet av sommeren 2009, sier Sandaker.
Sikret finansiering
Den totale kostnadsrammen til Fellowship er på 93,5 millioner kroner.
Forskningsrådet har innvilget offentlig støtte på 31,5 millioner kroner, mens Innovasjon Norge har spyttet i 5 millioner kroner i prosjektet.
Dessuten er prosjektet tilgodesett med 5 millioner kroner fra tysk offentlig finansiering.
De resterende 52 millionene har partnerne i prosjektet Eidesvik, DNV, Vik-Sandvik og Wärtsilä Ship Power Automation, nå garantert for.