Delprosjektet E6 Helgeland sør omfatter i alt fem parseller på en drøyt 13 mil lang strekning, mellom Nord-Trøndelag grense og Korgen. Til sammen skal det bygges 77 kilometer ny veg.
Strekningen som fikk sin åpning i dag, betyr at en av de verste delene av E6 gjennom Nordland nå er blitt ny vei.
Og ikke minst: De 12 kilometrene er bygget på ett år.
E6 sør for Mosjøen har vært så smal at den mange steder ikke har hatt gul midtstripe. Mange og krappe svinger med avlegs kurvatur har vært en prøvelse for både tungtransport og privatbilister, noe som også har preget ulykkestallene for strekningen mellom Namsskogan og Mosjøen.
Bygd i jomfruelig terreng
Første strekning ut som står ferdig er mellom Kapskarmo og Svenningelv, hvor 12,1 kilometer ny europaveg har brettet seg ut for trafikantene. Nye E6 er bygget i nytt terreng ovenfor dagens europaveg, hvor den ligger skjermet fra bebyggelse. Antallet avkjørsler fra vegen er holdt til et minimum, og det har gjort at den har fått 90 km/t fartsgrense.
Det er Bertelsen & Garpestad som har bygget det nye veganlegget. Tolv måneder etter at spaden ble satt i jorda blir den nye europavegen overlatt til trafikantene. Det gjenstår noe etterarbeid, som vil bli utført til neste år. Før sommeren 2020 vil veien kunne bli streknings- og periodevis stengt i forbindelse med at det skal legges nye lag med asfalt. Men nå er trafikken satt på den nye vegen tidsnok til vintersesongen.
E6 Helgeland sør har en samlet kostnadsramme på 3,97 milliarder kroner (2015), hvorav 3,45 milliarder er statlige midler. De resterende 520 millionene tas inn med bompenger.