PROSJEKTER

Milepæl i Nordland: I dag kunne snora hogges av for 12 kilometer ny E6 gjennom Grane

Dette er første delåpning: Strekningen mellom Kapskarmo og Svenningelv. Hele vegprosjektet E6 Helgeland sør vil til sammen koste rundt fire milliarder kroner.

Som seg hør og bør når man er i Grane kommune ble det brukt øks og hoggestabbe da den nye E6-strekningen ble formelt åpnet. Fv. ordfører Bjørn Ivar Lamo, statssekretær Allan Ellingsen og regionvegsjef Turid Stubø Johnsen. 
Som seg hør og bør når man er i Grane kommune ble det brukt øks og hoggestabbe da den nye E6-strekningen ble formelt åpnet. Fv. ordfører Bjørn Ivar Lamo, statssekretær Allan Ellingsen og regionvegsjef Turid Stubø Johnsen.  Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. okt. 2019 - 12:49

Delprosjektet E6 Helgeland sør omfatter i alt fem parseller på en drøyt 13 mil lang strekning, mellom Nord-Trøndelag grense og Korgen. Til sammen skal det bygges 77 kilometer ny veg. 

Fv. prosjektleder for Helgelandspakken, Bård Nyland, regionvegsjef Turid Stubø Johnsen og delprosjektleder Steinar Livik. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Fv. prosjektleder for Helgelandspakken, Bård Nyland, regionvegsjef Turid Stubø Johnsen og delprosjektleder Steinar Livik. Foto:  Jarle Skoglund

Strekningen som fikk sin åpning i dag, betyr at en av de verste delene av E6 gjennom Nordland nå er blitt ny vei.

Og ikke minst: De 12 kilometrene er bygget på ett år. 

E6 sør for Mosjøen har vært så smal at den mange steder ikke har hatt gul midtstripe. Mange og krappe svinger med avlegs kurvatur har vært en prøvelse for både tungtransport og privatbilister, noe som også har preget ulykkestallene for strekningen mellom Namsskogan og Mosjøen.

Overgangen fra en gammel og svingete E6 uten midtstripe til en moderne riksveg med hastighet på 90 km/t er stor.  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Overgangen fra en gammel og svingete E6 uten midtstripe til en moderne riksveg med hastighet på 90 km/t er stor.  Foto:  Jarle Skoglund

Bygd i jomfruelig terreng

Første strekning ut som står ferdig er mellom Kapskarmo og Svenningelv, hvor 12,1 kilometer ny europaveg har brettet seg ut for trafikantene. Nye E6 er bygget i nytt terreng ovenfor dagens europaveg, hvor den ligger skjermet fra bebyggelse. Antallet avkjørsler fra vegen er holdt til et minimum, og det har gjort at den har fått 90 km/t fartsgrense.

Den 12 kilometer lange strekningen som ble åpnet i dag er en del av ny E6 som bygges sør for Korgen i Nordland. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Den 12 kilometer lange strekningen som ble åpnet i dag er en del av ny E6 som bygges sør for Korgen i Nordland. Foto:  Jarle Skoglund

Det er Bertelsen & Garpestad som har bygget det nye veganlegget. Tolv måneder etter at spaden ble satt i jorda blir den nye europavegen overlatt til trafikantene. Det gjenstår noe etterarbeid, som vil bli utført til neste år. Før sommeren 2020 vil veien kunne bli streknings- og periodevis stengt i forbindelse med at det skal legges nye lag med asfalt. Men nå er trafikken satt på den nye vegen tidsnok til vintersesongen.

E6 Helgeland sør har en samlet kostnadsramme på 3,97 milliarder kroner (2015), hvorav 3,45 milliarder er statlige midler. De resterende 520 millionene tas inn med bompenger.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.