Dypt inne i vestlandets fjordlandskap, milevis unna nærmeste storby finnes det et fellesskap av unge kreative gründere. Selskapene er små, men de spiller ikke i lilleputtligaen.
Kundelistene deres inkluderer store industriselskaper som Ulstein Group, FMC Technologies, Tussa, Havyard, Egersund Herøy og Scana.
Sunnmøre Kulturnæringshage befinner seg i tettstedet Volda som i stor grad er omgitt av fjorder, små bygder og majestetiske fjell. Her mangler det åpenbart ikke på livsgrunnlag for digitale kunstnere.
Les også: Mens sivilingeniørene vasset i bonuser i fjor, fikk ingeniørene nesten ingenting
Utdanning og industri
Volda kommune har 8900 innbyggere, en kjent høyskole, et sykehus og industribedriften Scana som lager motorer og skipspropeller. Medieutdanningen ved Høgskulen i Volda utdanner animatører, kommunikatører og mediedesignere. Flere av de uteksaminerte velger bort storbylivet og blir heller igjen i studiebygda for å gjøre levebrød ut av deres kunsteriske anlegg.
Bortsett fra lavere levekostnader tror Martin Foldal, lederen for Sunnmøre Kulturnæringshage, at det er flere sentrale grunner til at gründere blir igjen for å søke lykken i Volda.
– Den flate strukturen og delingskulturen i det internasjonalt rettede næringslivet på Sunnmøre gjør det mulig for nyetablerte bedrifter å oppnå kontakt på svært høyt nivå. Og produktene fra gründerne er i hovedsak innen det en kan definere som visuell kommunikasjon som blir produsert og distribuert digitalt, sier daglig leder i næringshagen Martin Foldal.
Han peker også på nærheten til Høgskulen i Volda som et viktig moment.
– Selv om denne høyskolen med sine 4000 studenter er liten i nasjonal målestokk, er den med 40 fagansatte innen mediefag et tyngdepunkt nasjonalt, sier Foldal.
Ikke langt fra Volda finnes også Hareid, Ulstein og Herøy. Dette er kommuner som rommer flere av Norges flaggskip innen den maritime næringen.
Les også: Øystein (50) har CV få kan matche - blir ikke invitert på intervju
God beliggenhet
FireGrader er et av selskapene som har lykkes som kreativ bedrift på Sunnmøre. Selskapet er spesialister på 3D-illustrasjoner, animasjon og visuelle effekter. De ble stiftet i 2012 og har siden den tid hanket inn en rekke oppdrag fra det lokale næringslivet.
– Et av prosjektene som fikk mye oppmerksomhet var presentasjonen for Ulstein Bridge Vision, der vi var med på å visualisere hvordan fremtidens skipsbro kan bli. 3D er utmerket til å illustrere det som ikke finnes. Her er det bare fantasien som setter grenser, sier PR- og markedsansvarlig i FireGrader, Ante Lundberg.
FireGrader opplever at kundene er fornøyde og henvender seg gjerne om igjen når de har noe nytt på gang. De ser ikke på beliggenheten i Volda som noe hinder for å kunne lage kreative produkter med store kunder.
– Nettkapasiteten er like god her som i byene, og Volda er et samlingspunkt for mange kreative og dyktige mennesker. Vi jobber jo med kunder over hele landet og utlandet, og opplever at plassering ikke har så mye å si, sier Lundberg.
Lene Trude Solheim er kommunikasjonssjef i Ulstein Group og er med i styret i Sunnmøre Kulturnæringshage. Hun forteller at Ulstein som regel setter ut film- og animasjonsoppgaver til eksterne bedrifter framfor å bygge opp intern kompetanse på dette.
– Vi bruker gjerne lokale bedrifter når de ellers er konkurransedyktige på pris og kvalitet. De kan ofte stille på kort varsel, og vi får lavere reise- og oppholdskostnader. Vi har et godt miljø rundt Høgskulen i Volda innen mediefag som utdanner dyktige folk, sier Solheim.
I tillegg nevner Solheim at Ulstein også har brukt Marius Beck Dahle, Atle Remmereit og Frost Media av lokale digitale formgivere i næringshagen.
Les også: På tre uker skulle norske gründere erobre Singapore. Slik gikk det
Verdensklasse
– Vi er i den unike situasjonen at den maritime klyngen her på Sunnmøre er i verdensklasse, selv om de også sånn sett er plassert “på bygda”. Regionen huser også anerkjente møbelprodusenter, sier Lundberg.
Han påpeker at Oslo dessuten bare er en time unna med fly fra Ørsta/Volda lufthamn.
Beliggenheten hindrer ikke selskapet fra å ta oppdrag fra det store utland heller. Sør for ekvator har FireGrader produsert for Det brasilianske stålinstituttet (Instituto Aço Brasil), brasilianske reklamebyråer og en av Brasils største banker, Itaú Unibanco.
– Siden grunnleggeren av FireGrader, Ricardo, er fra Brasil selv, har vi både kontor, ansatte, og kunder der. Akkurat som i Norge, tar vi alle typer oppdrag innen 3D. Der jobber vi i større grad innenfor reklame og TV, med innhold i alt fra tv-produksjoner til illustrasjoner for kosmetiske produsenter, sier Lundberg.
Les også: Barna elsker eksperimentet, men etter 72 bøker skjer det noe...
Teknisk og artistisk
– Arbeidet vårt er både teknisk og artistisk, og hvert oppdrag er forskjellig, sier Lundberg.
FireGrader lager både stiliserte reklameprodukter og tekniske produkter. Når det kommer til sistnevnte, er kravet om presisjon høyere på gjengivelse av tekniske data.
– Noen ganger er det mulig å jobbe med 3D-modeller som allerede eksisterer hos kunden. Andre ganger bygger vi det selv fra bunnen av i 3D-programmer. Vi foretrekker ofte å bygge modellene selv, fordi vi da har full kontroll over alle deler av prosessen, sier Lundberg.
FireGrader får ofte informasjonen de trenger via planer og dokumenter fra arbeidsgiverne, men Lundberg forteller at det også innimellom foregår kommunikasjon med ingeniørene tidlig i prosjektet for overføre informasjon fra deres tekniske 3D-programmer til FireGraders artistiske programvare.
Les også: Ny simulator lærer ingeniører å føre regnskap
Drar i gang
FireGrader opplever at næringshagen i tillegg til kontorlokaler er en viktig nettverksbase.
– Vi fikk etableringshjelp da vi var i startfasen, og har fremdeles kontorplass i kulturnæringshagen. Det viktigste for oss her er at det er et kreativt samlingspunkt, som gir oss mulighet til å samarbeide med andre kreative som har base eller kontakter her, noe vi har gjort ved flere anledninger, sier Lundberg.
Sunnmøre Kulturnæringshage er en del av Siva-nettverket av næringshager og inkubatorer. Siva eies av Nærings- og fiskeridepartementet, og har selv en betydelig eierandel i Sunnmøre Kulturnæringshage. I tillegg finansierer Kommunal- og moderniseringsdepartementet næringshageprogrammet for å stimulere vekst i distriktene.
– Sunnmøre Kulturnæringshage markedsfører nettverket av kompetansebedrifter mot regionalt næringsliv. Dette gjør vi når vi deltar i nettverksmøter med næringslivet og kollegaer i Ålesund Kunnskapspark, sier Martin Foldal.
Det kreative miljøet i Volda har jevnlige nettverksmøter for å knytte kontakter med storindustrien i regionen. Kreative Søre, som nettverksklubben heter, var et initiativ av Dave King som er foreleser ved animasjonslinjen i Volda og Irmelin Nordahl, som på den tiden var leder ved Vestnorsk Filmsenter i Bergen.
– Nettverksmøtene har styrket B2B mellom gründerbedriftene på Søre Sunnmøre og har ført til at flere frilans-aktører har slått seg sammen i felles aksjeselskap, sier Foldal.
Les også:
Disse 7 tingene må du aldri gjøre på jobbintervjuet
Slik gjør du deg attraktiv på arbeidsmarkedet selv om du drar på årene