Fra 4. mars blir det igjen miljøfartsgrense i Oslo. Det skyldes at de høye nivåene med svevestøv den siste uka, er forventet å vedvare i perioden som kommer.
– Derfor velger vi nå å gjeninnføre miljøfartsgrensa i Oslo, sier overingeniør Henrik N. Mikkelsen i Statens vegvesen.
Miljøfartsgrensen vil vare fram til vårrengjøringen er gjennomført eller til måledata viser at det åpenbart ikke lenger er behov.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Vegvesenet ønsker å få flere til å overholde miljøfartsgrensen ved å innføre tiltaket når det er mest nødvendig. For første gang ble det derfor testet å avvikle den i en periode tidligere i år, da det var lavere nivåer av luftforurensing.
– Nå er veibanen i ferd med å tørke opp og det er forventet en god del snø- og issmelting i tiden fremover. Dette fører til frigjøring av veistøv på sidearealene, og dermed dårligere luftkvalitet, sier Mikkelsen.
Det er Statens vegvesen som vurderer behov for, og varighet på miljøfartsgrensen i Oslo. Tiltaket ble iverksatt 1. november i fjor, midlertidig avviklet 28. januar, og gjeninnføres nå fra 4. mars.
Fra og med mandag 4. mars innføres miljøfartsgrense på følgende strekninger: Riksvei 4 Sinsen-Grorud, Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen, E18 Hjortnes-Lysaker og riksvei 163 Østre Aker vei Økern-Stovner.
Fartsgrensen på disse strekningene justeres til 60 kilometer i timen.