Jernbane er en av prioriteringene fra regjeringens side når Oslopakke 3 nå legges frem for Stortinget.
16,2 milliarder kroner bevilges til jernbaneprosjekter, dobbeltspor mellom Oslo og Ski stikker av med 11,6 av disse milliardene.
Les også: 322 milliarder til transport
Ny bussterminal
Den sprengte bussterminalen ved Oslo S får 200 millioner kroner. Oslo har igangsatt et arbeid for å vurdere hvordan ny kapasitet kan sikres.
Et alternativ som vurderes er en samlokalisering av en ny bussterminal med Oslo S.
Mye bompenger
Totalt får vei ti milliarder kroner i perioden 2010 til 2019, ifølge regjeringens forslag. Bompenger skal finansiere 12 milliarder av eventuelle veiutbygginger i hovedstadsregionen.
Bygging av ny tilknytning fra E6 til Alnabruterminalen inngår også i det lokale forslaget til Oslopakke 3.
Prosjektet riksveg 150 Ulvensplitten – Sinsen er anslått til om lag 3,6 milliarder kroner, 650 millioner kroner dyrere enn opprinnelig planlagt.
Regjeringen tar ikke stilling til hvordan kostnadsøkningen skal finansieres.
Regjeringen forskutterer ikke prosjekter som E18 Vestkorridoren, eller tunnel eller lokk over E6 i Groruddalen eller E18 Mosseveien.
Jernbanen får sitt
Utbygging av nye dobbeltspor skal redusere reisetiden og styrke togtilbudet i Oslo-området.
- Gjennom utbyggingen av nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski vil nok en flaskehals i jernbanenettet inn mot Oslo fjernes. Den største utfordringen for ytterligere vekst på jernbanen i Oslo-området vil da ligge mellom Oslo S og Lysaker, heter det i regjeringens forslag til Oslopakke 3. Når utbyggingen og moderniseringen av jernbanen i Oslo-området er gjennomført vil reisetidene mellom Oslo sentrum og Sandvika/Asker, Lillestrøm og Ski være 10–15 minutter.
Når utbyggingen og moderniseringen av jernbanen i Oslo-området er gjennomført vil reisetidene, ifølge Oslopakke 3, mellom Oslo sentrum og Sandvika/Asker, Lillestrøm og Ski være 10–15 minutter.