Tunnelen ser ut til å bli nesten ett år forsinket, og trafikantene risikerer en ekstraregning på flere titall millioner kroner.
Statens vegvesen og Mesta krangler om tilleggskostnadene.
Atlanterhavstunnelen blir Norges femte lengste undersjøiske tunnel. Lengden blir 5.727 meter. Det gjenstår nå bare 28 meter å sprenge.
Prosjektleder Hallgeir Brudeseth i Statens vegvesen sier til NTB at det arbeides i en svakhetssone med mye innlekkasje av vann. Arbeidet er særdeles komplisert og tar derfor mye tid.
Ras
Atlanterhavstunnelen skulle egentlig ha vært åpnet for trafikk 12. desember i år. Lenge lå det an til at dette tidsskjemaet skulle holde. Så gikk det et dramatisk ras inne i tunnelen 29. februar i år.
Store mengder vann under stort trykk presset seg inn i tunnelen, og det var bare 45 meter fjell som skilte mellom havbunnen og tunneltaket. Etter denne datoen har både entreprenøren Mesta og Statens vegvesen hatt særdeles store utfordringer.
Forsinket
Det har vært et problem å tette innlekkasjen og samtidig fortsette tunneldrivingen.
– Slik det nå ser ut, vil vi få gjennomslag i februar, men tunnelen kan neppe åpnes for trafikk før på ettersommeren 2009, sier Brudeseth.
Han sier at det ikke er noen fare for at prosjektet må oppgis langs den valgte traseen. Men det tar tid og koster penger, medgir prosjektlederen.
Dermed går det i retning av en forsinkelse på henimot ett år for dette store prosjektet til 732 millioner 2008-kroner.
Blir dyrere
Hvor mye høyere sluttregningen for Atlanterhavstunnelen blir, vet ingen i dag. Hallgeir Brudeseth sier til NTB at det er snakk om en fordyrelse som følge av ekstraarbeider med drivingen på flere titalls millioner kroner.
Om det blir en tilsvarende fordyrelse for hele vei- og tunnelprosjektet vet han ikke.
Brudeseth bekrefter at entreprenøren Mesta og Statens vegvesen ikke er enige om håndteringen av ekstrakostnadene.
Dialog
Mestas prosjektleder, Jonny Madsen, ønsker ikke å kommentere et kontraktsforhold. Han sier til NTB at Mesta har en god dialog med Statens vegvesen. Han regner med at entreprenør og byggherre blir enige om en løsning.
70,5 prosent av Atlanterhavstunnelen er finansiert gjennom bompenger. Trolig blir det trafikantene som må bære en kostnadssprekk gjennom forlenget bomperiode og/eller høyere avgift.
(©NTB)