Satsingen skal være et springbrett for bruk av hydrogen i norsk skipsfart, og tirsdag ble fem prosjekter for hydrogenproduksjon tildelt millionstøtte fra statlige Enova.
Det fremgår av en pressemelding fra Enova.
Målet med satsingen er å etablere den første fungerende verdikjeden for hydrogen i Norge, og at hydrogen på sikt kan bli et mer tilgjengelig og bærekraftig drivstoff, også økonomisk, opplyses det.
– Prosjektene som får støtte vil bli del av et nettverk av hydrogenprodusenter langs den norske kystlinjen, fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad, i pressemeldingen.
– Dette vil gjøre hydrogen mer tilgjengelig for de som ønsker å satse på en bærekraftig skipsfart, sier han.
Anleggene skal kunne levere hydrogen til markedet fra år 2027.
– Dette er pionerer som går i front for hydrogen, og sikrer forsyningen langs norskekysten. Det vil sikre grunnlaget for at hydrogen kan utvikle seg til å bli et drivstoff mange kan ta i bruk, sier Nakstad.
40 tonn hydrogen per dag
Prosjektene vil gi en samlet produksjonskapasitet på 120 MW – det tilsvarer rundt 40 tonn hydrogen per dag.
– Den norske maritime sektoren går foran, nok en gang, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap) i meldingen.
– Disse prosjektene kan kutte utslippene i Norge, men vil også bidra til omstillingen i resten av Europa og verden, sier han.
Samlet vil prosjektene som har fått støtte under Enovas satsing, nå og i 2022, bidra til en utslippsreduksjon på 200.000 tonn CO2 per år, heter det av meldingen.
– Det vi gjør for å utvikle utslippsfrie løsninger for maritim transport her hjemme vil kunne ha betydning langt utenfor våre grenser, sier energiminister Terje Aasland (Ap) i meldingen.
Det tilsvarer 5,5 prosent av de nasjonale utslippene fra sjøfart og fiske på 3,66 millioner tonn CO2 per år, ifølge SSB-tall fra 2022.
– Lykkes vi med disse første prosjektene og utslippskuttene, har vi banet vei for vesentlige utslippskutt fremover, sier målansvarlig for hydrogen i Enova, Sigmund Størset.
Utslippsreduksjonen forutsetter at det investeres i tilsvarende antall fartøy, for å kunne ta i bruk hydrogenet, opplyses det.
COP29: Shipping-aktører vil ha fossilprising for å hjelpe fram hydrogen
Infrastruktur for ammoniakk
Enova har tidligere varslet at det vil komme et tilsvarende program for støtte til bunkringsanlegg for ammoniakk til skipsfarten langs kysten.
– Dette støtteprogrammet vil være en viktig del av satsing, og vi arbeider med programmet nå, sier Størset.
– Vi planlegger med å legge ut foreløpige programkriterier for innspill fra markedet i løpet av første kvartal 2025, og at programmet endelig lanseres i løpet av andre kvartal, sier han.
I desember i 2023 varslet Enova en kraftig styrking av satsingen innen hydrogen og ammoniakk som drivstoff i maritim sektor.
Gjennom nye støtteprogram for både produksjon og infrastruktur for hydrogen, infrastruktur for ammoniakk og støtte til hydrogen- og ammoniakkfartøy.
Målet med satsingen i sin helhet er å realisere de første fungerende verdikjedene for både hydrogen og ammoniakk som drivstoff i Norge.
Andre operatør på under to år trekker seg fra norsk CO2-lager