NETTARKIV

Mindre forurensning i Ny-Ålesund

Camilla Aadland
10. okt. 2008 - 10:33

Regjeringen sponser store deler av det nye kraftverket, som har en prislapp på 34 millioner. 25 millioner ble bevilget over statsbudsjettet.



Lokal forurensing

Dagens kraftverk er ti år gammelt og slipper ut sot og partikler i tillegg til CO2. Med det nye kraftverket, som skal bygges opp av ti mikroturbiner på 100 kWh, forsvinner den lokale forurensningen.

– Vi er en grønn forskningsstasjon, men er dessverre ikke det i dag, sier teknisk sjef Øyvind Tåsåsen ved Kings Bay, som er basen for forskerne i Ny-Ålesund.

Reservekraft

En leverandør er invitert til å bidra med resten av byggekostnadene, og går alt etter planen, blir kontrakten undertegnet i løpet av en måneds tid.

De nye kraftverket er dieseldrevet, og skal bygges inn i en egen hall. Dermed blir dagens kraftstasjon stående slik den er.

– Det er den største fordelen: Vi får et reservekraftverk. Det har vi ikke i dag, og skulle det bli et totalhavari, må vi evakuere, sier Tåsåsen.

Kan tilpasses

I dag er det 52 stykker som bor i Ny-Ålesund. I sommer var det 180, mens antallet vil minke til 30 i løpet av vinteren. Total kapasitet på det nye kraftverket blir 100 GWh.

– Det er omtrent som vi har i dag, men dagens kraftverk er bygget opp av to turbiner. Med mikroturbiner får vi mye større mulighet til å tilpasse produksjonen etter forbruket, sier Tåsåsen.

Må være trygt

Etter hvert er planen å gå over på andre generasjons biodiesel når kvaliteten er god nok. Dagens biodiesel tåler nemlig ikke temperaturen på Svalbard.

Dieselen som brukes, skipes inn to ganger i året, og lagres i et tankanlegg.

Andre typer drivstoff har vært diskutert, men ble umulig på grunn av krav til helt ny infrastruktur. – Her oppe er det viktig at teknologien er trygg og gjennomprøvd, sier Tåsåsen.

Etter planen vil det nye kraftverket stå ferdig om ett års tid.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.