20,441 millioner kroner vil Mesta ha for jobben. Brua skal ersatte nåværende bru over Matreselva, som er i dårlig forfatning. Brua er dessuten smal - den har bare ett felt og det er ikke avsatt plass til fotgjengere til tross for at den er skoleveg for mange barn.
Byggeleder Håkon Matre i Statens vegvesen hadde ventet flere anbydere. - Den dårlige oppslutningen om konkurransen kan ha sammenheng med at entreprenørene i området har mye å gjøre for tiden. Dessuten er byggetiden knapp. Matreselva er en lakseførende elv. Vi kan ikke arbeide i elva før 1. juni, sier Matre.
120 meter stålrørspæler
Matre bru er navnet på nybrua. Det blir en slakkarmert betongplatebru med en lengde på 53 meter fordelt på tre spenn. Midtspennet blir 19 meter langt. Brua får ett kjørefelt med en bredde på 3,5 meter og en 2,5 meter bred gangbane.
Under pilarene skal det slås ned fire 71 mm stålrørspæler med en samlet lengde på 120 meter.
Brua er prosjektert av Cowi. Statens vegvesen har tatt seg av geoteknikk og tilpasning av tilstøtende veger.
Gammelbrua heter Matredalen bru. Det er en stålbjelkebru med tredekke. Den ble åpnet i 1972.
Interimsbru en uke før skolestart
Innen 15. oktober må nybrua være klar til bruk, men entreprenøren får en viktig delfrist å forholde seg til: En midlertidig bru for myke trafikanter skal være etablert innen seks uker etter av riving av nåværende bru er påbegynt, og senest en uke før skolestart.
Bakgrunnen for dette kravet er at myke trafikanter får en lang omveg når Matredalen bru er fjernet, dessuten må de krysse E39 i plan.
Den midlertige brua skal etableres på en utvidet forskaling for den permanente brua, men utenfor traséen til denne.