I fjor vår la daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) fram tidenes største utbyggingsplan for transportsektoren i Norge. Nå stemples planen som urealistisk av etterfølgeren, Jon-Ivar Nygård, melder TV 2.
– Jeg tror nok at det vil bli skuffelse, sier samferdselsminister Nygård.
Samferdselsministeren mener det i dagens situasjon ikke lenger er realistisk å følge opp alt som ligger inne i forrige regjerings NTP.
Utsettelser
Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2022–2033 hadde en total ramme på 1.200 milliarder kroner. Men i dag er situasjonen annerledes. Krig og energikrise kombinert med høy inflasjon, stigende rente og lav arbeidsløshet gjør at regjeringen må kutte i oljepengebruken.
– I praksis betyr det at vi må utsette oppstart av en god del prosjekter, sier han.
Hvilke utbygginger som utsettes, vil Nygård ikke si noe om. Svaret kommer når forslaget til statsbudsjett for 2023 legges fram for Stortinget torsdag 6. oktober. Han vil heller ikke si noe om hvor store innstramminger det er snakk om i kroner og øre.
– Det ligger i sakens natur at vi som har store budsjetter med store investeringsprosjekter, vil måtte bidra tungt.
Naf bekymret for trafikksikkerhet
Norges automobilforbund (Naf) advarer mot en linje der man kutter hardt i samferdselsbudsjettene. De er særlig kritiske til å og utsetter investeringer som gir økt trafikksikkerhet.
– Vi ønsker å se en tydelig prioritering av møtefri vei og av strekninger som kan bygges ut med mer gjenbruk av eksisterende vei og på en måte som sikrer mest mulig vei for pengene, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf til NTB.
– Spesielt er det viktig å ikke kutte i allerede påbegynte prosjekter, da vil midler ha gått tapt i planlegging og prosjektering, understreker Handagaard.
(©NTB)
Rapport: : Tragedien kunne vært unngått – visste om risikoen i 26 år