I sin klasse, stiller Mitsubishi Outlander sterkt i forhold til hvor mye CO 2 den slipper ut, ikke minst på dieselmotorutgaven.
Tra vi med i beregningen at toppmodellen Outlander (Instyle) har plass til sju personer, blir den en CO 2-vinner i sitt segment med 180 gram CO 2 per kilometer i utslipp.
Større
Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D konkurrerer i samme klasse som blant andre Toyota Rav 4, som har en 2,2 liter turbodiesel – utslipp 173 gram/km.
Det samme har 2,2 literen i dieselutgaven til Honda CRV.
Suzuki Grand Vitara med 1,9 liters turbodiesel og 129 hestekrefter slipper ut 205 gram CO 2 per kilometer, mens Hyundai Santa Fe har et utslipp på 191 gram/km CO 2. Både Honda CRV og Toyota Rav 4 har lavere utslipp enn Mitsubishi Outlander, men ikke i forhold til antall passasjerplasser. I dette regnestykket blir Outlander vinneren.
Nye motorer
I desember er det klart for nok en dieselmotorversjon fra Mitsubishi.
Da kommer Outlander også med en 2,2 liters common rail motor fra Peugeot/Citroën. Denne motoren vil slippe ut 194 gram/km CO 2. Den har en effekt på 156 hk og et dreiemoment på 380 Nm, mens 2,0 DI-D i Outlander yter 140 hk/ 310 Nm. Her er forbruket 0,67-0,69 liter ved blandet kjøring, på langkjøring bruker den 0,59 liter per mil.
Snill automatgirkasse
Outlander kommer også med en 2,4 liters bensinmotor på 170 hk og 232 Nm. Denne varianten kan kombineres med CVT-girkasse, som gir lavere CO 2-utslipp enn det en tradisjonell, automatisk girkasse gir, ifølge Mitsubishi Motors Norge.
God beinplass
For øvrig er Mitsubishi Outlander en svært romslig bil med et suverent firehjulstrekksystem og svært gode kjøreegenskaper og komfort. Verdt å merke seg er også at beinplassen på førersiden er bedre enn hos konkurrentene. Avstanden frem til pedalene er større enn på de andre bilene. Et pluss også for svært gode seter på Instyle-modellen.