”Ideen til Stein Richter og El-Cars om utleie av 200 elbiler i Oslo er spennende og god, men vi er betenkt når han aktivt misbruker navn på kjente selskaper og organisasjoner for å få inn investorer”.
Dette er den gjengse tilbakemeldingen Teknisk Ukeblad har fått fra investor- og gründerorganisasjonen Seed Forum, Statkraft og Bellona.
Må ha inn 35 millioner kroner
Kommentarene kom etter at Teknisk Ukeblad like før påske avslørte at Stein Richter benytter kjente navn for å få inn minst 35 millioner kroner, noe de må ha for å kunne kjøpe og deretter leie ut 200 elbiler i Oslo.
Planen var at dette skulle skje i mai. Oppstarten utsatt til august.
Avtaler som ikke finnes?
Men bløffen til El-Cars stopper ikke med dette. På en annen foil fra El-Cars står det: ”All critical elements in place”.
Under punktet ”parkering” har Richter benyttet logoene til kjente pakeringsselskaper som Centerpark, Q-Park og APCOA (som eier Europark). I forbindelse med investorpresentasjonen før påske sa Stein Richter flere ganger at de hadde avtaler med disse parkeringsselskapene.
To av de tre selskapene har ikke noen konkrete avtaler med El-Cars.
Benekter
Centerpark-direktør Roger Skaug sier han overhodet ikke kjenner til El-Cars. Parkeringsselskapet eies av Q-Park.
Markedsdirektør Kjetil Bratseth i Q-Park sier at de per dags dato ikke har en avtale med El-Cars. Han sier dessuten at det er feil at de benyttes på El-Cars presentasjoner.
Kun på tilbudsstadiet
- El-Cars har riktignok vært i kontakt med oss, og vi har sendt dem et tilbud som har en begrenset varighet. Vi har ikke avskrevet El-Cars, og er positive til konseptet deres. Men det sier seg selv at det å skaffe 200 faste parkeringsplasser i Oslo er forholdsvis dyrt. Gjennomsnittlig vil det i Oslo koste fra cirka 700 til 3 000 kroner per måned per elbil. I det siste eksemplet er dette høyere kvadratmeterpris enn de mest fornemme boligadressene i byen. Så det er et tøft marked El-Cars prøver å gå inn i, sier Bratseth.